I våras spelades Bengt Ohlssons pjäs om Kode-mordet. Den här gången har Selimovic bett dramatikern Mattias Andersson att skriva en pjäs om den förödande branden på Backaplan. Själv regisserar han. Det är ingen dokumentär berättelse eller något rättegångsdrama, utan ett försök att synliggöra de bakomliggande drivkrafterna till tragedin. Förhoppningarna är givetvis höga, inte minst på att Dom ska lyckas göra Stadsteatern till en hela folkets teater på ett sätt som tyvärr inte är en självklarhet i en segregerad stad som Göteborg. Premiär på Stora teatern den 24 november.
Boytchev och Knutzon
Även på övriga scener ser hösten lovande ut, med en del intressanta pjäsval och gäster.
Teater Bhopa, som vant sin publik vid en hög och jämn kvalitet på uppsättningarna, spelar bulgaren Hristo Boytchevs genombrottspjäs Fågelöversten. Pjäsen, som utspelas på ett mentalsjukhus i de bulgariska bergen, är en komedi med gott om plats för funderingar om galenskap och människovärde. En uppsättning av pjäsen representerade Bulgarien på Bonn-biennalen i somras. Sverigepremiären är på Bhopa 9 september.
Den danska dramatikern Line Knutzons popularitet i Sverige bara växer, och Folkteatern är en av tre svenska teatrar som sätter upp hennes relationskomedi Stickor i hjärtat den här säsongen. (De andra är Teater Västernorrland och Helsingborgs stadsteater.) Pjäsen, som regisseras av Lars-Eric Brossner, kan vara den vitamininjektion Folkteatern behöver. I alla händelser är den teaterns mest spännande uppsättning i höst. Premiär 14 oktober.
Gillar man Line Knutzon bör man heller inte missa Backa teaters föreställning av Stickor i hjärtat som har nypremiär den 4 oktober, med Lars Väringer i en underbar tolkning av Skåpmamman (se intervju med honom i Nummers avdelning Personligt/Scenprofilen).
Aniara på Backa
Backas stora satsning i höst är annars Aniara, en nyskriven musikal med Harry Martinsons mästerliga versepos som grund. För regi och bearbetning står Alexander Öberg som förr återfanns på Teater Bhopa men nu är ny konstnärlig ledare på Backa teater vid sidan av Eva Bergman. Dramatiseringen har Sven-Åke Gustavsson gjort, och musiken är nykomponerad av Backas egna musiker. Backa brukar genomföra sina projekt med lätt handlag, vilket talar för att denna tunga satsning inte sjunker. Premiär 23 september.
Arrhed gör musikal
Angereds Nya teater trampar vidare i vårens komedispår med Kvadd av Maria Blom. Den framgångsrika Stockholmsdramatikern som gjort succé på Stockholms stadsteater med bland annat Sårskorpor, har skrivit denna pjäs direkt för Angered. Hon regisserar själv och premiären är den 22 september.
Men även allvaret får – som tur är – plats i Angered i höst. En grupp bestående av några skådespelare samt den konstnärlige ledaren Lars Arrhed har skrivit monologen I rampljuset. Den bygger på en intervju med en före detta prostitiuerad från Angered och har premiär den 8 september. Dessutom har den högproduktive Arrhed hunnit skriva och regissera musikalen First Class som har urpremär i Angered den 21 oktober.
Irländskt på Pustervik
Bland Pusterviksteaterns gästspel märks den stockholmsbaserade teatergruppen Robinson Crusoe & Fredags vänner som väljer att ha premär på sin nya uppsättning Stenar i fickan i Göteborg 14 september. Det är en relativt nyskriven pjäs av den irländska dramatikern Marie Jones som just nu gör succé i London med samma regissör som i Göteborg, Ian McElhinney.
Höstens händelse på dansens område är att Atalantes huskoreograf Gunilla Witt har en ny trilogi på gång, efter den hon avslutade för två år sedan med The madwoman in the attic. Första delen i den nya serien heter Sov, tänker hon, och har urpremiär på Atalante 13 september. Den ensamma kvinnan från de tidigare dansverken möter här en man, om än en sovande sådan.