Teaterns och operans ekonomiska strategier i MalmöMed Vanessa – och dess spektakulära bloggkampanj, Black Ascot – rönte Malmöoperan framgångar. Men styrelsen söker nu, efter det ekonomiska underskottet, "en annan konstnärlig inriktning" och därmed ny chef.
Nyheter [2009-04-29]

Teaterns och operans ekonomiska strategier i Malmö

EKONOMI. Medan Malmöoperans styrelse låter konstnärlige ledaren schavottera för sin vd:s sjabbel med ekonomin satsar Malmö stadsteaters chefspar gemensamt på fler föreställningar och fräsch nyinredning för att lätta på den ekonomiska svångremmen.

Nummer skrev nyligen om att Malmöoperans vd Göran K Johansson 2008 drog på institutionen ett underskott på 19 miljoner efter dyrbara satsningar på biljettsystem och egen restaurangverksamhet. Utan att ha förankrat kostnaderna hos styrelsen.
   Ägarna – Region Skåne och Malmö Stad – regerade och gav både styrelsen och Johansson en anmärkning.


Nu har även styrelsen reagerat – och agerat oväntat. Operachefen och konstnärlige ledaren Lars Tibells kontrakt förnyas inte när det går ut i april nästa år. Däremot sitter vd:n Johansson kvar i orubbat bo. Detta trots att Tibell motsatte sig satsningarna som ledde till 19 miljoner i underskott.
   ”Först tror man det är ett senkommet aprilskämt” skriver Svenska Dagbladets musikredaktör Bo Löfvendahl i en kommentar och sammanfattar: ”Med Lars Tibell som konstnärlig ledare har Malmöoperan etablerat sig som det intressantaste operahuset i Sverige”. Men operastyrelsens moderate ordförande Douglas Roth säger till pressen att ”styrelsen nu söker en annan konstnärlig inriktning”.


Grannscenen Malmö stadsteater har det heller inte ekonomiskt lätt men sköter sina kort på ett helt annat sätt än operan. Samtidigt som teaterns statliga och kommunala anslag minskar enligt Kvällsposten satsar chefsparet Petra Brylander och Jesper Larsson både konstnärligt och ekonomiskt expansivt för att klara krisen – keynesiansk ekonomisk teori alltså.
   Inför den kommande säsongen kommer Malmö stadsteater att ge 80 fler föreställningar – vilket motsvarar 20 000 platser. Därtill rustas och fräschas lokalerna upp med ”inbjudande inredning”. Ett överskott från förra året och en öronmärkt engångssumma gör att man har täckning för satsningarna menar de två cheferna. Och är till skillnad från operacheferna överens om satsningarna.
   – Vi kan inte vara dumsnåla, säger Jesper Larsson till Kvällsposten.

Gert Lundstedt

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare