Fångar teaterns ögonblickTeatern är fylld av ögonblick som aldrig kommer tillbaka. Några av dem – från Roma klosterruins William Shakespeare-uppsättningar – är dock fångade i en fotobok av Stig Hammarstedt.
Fördjupning [2009-10-13]

Fångar teaterns ögonblick

LITTERATUR. I en minilitteraturserie plockar Nummer upp aktuella böcker som tar sig an scenkonsten. Ett verk som handlar om att fånga teaterns avgörande ögonblick är fotografen Stig Hammarstedts fotobok om Roma klosterruins sommarteater sedan starten 1989.

Den första artikeln i vår höstlitteraturserie handlade en hel del om Lars Norén. Han finns med på ett hörn även här, i fotoboken Shakespeare i Roma. Under tjugo års sommarteater i Roma klosterruin har det spelats William Shakespeare (med undantag för 2008 då Nikolaj Gogols Revisorn sattes upp).
   Norén satte upp Hamlet i Romaruinen 2007, och fotografierna från den uppsättningen öppnar boken. Bilden av Ofelias tunna kropp under den bakifrån belysta tylltunikan är magnifik.


Reportagefotografen Stig Hammarstedt har följt alla föreställningar och dokumenterat dem på bild sedan starten 1989, och en bråkdel av alla bilder han har knäppt under åren har han nu samlat i Shakespeare i Roma, med texter av Nina Pontén.
   Hammarstedts förebild är franske fotografen Henri Cartier Bresson och dennes estetik att ”fånga det avgörande ögonblicket”. Teater är just ögonblick som aldrig kommer tillbaka även om föreställningen ges på nytt. Utöver ögonblicket fångar Hammarstedt i bilderna från de tidiga föreställningarna också Romas unika miljö: klosterruinens råa sten, valvportalerna, en fond av blå äkta himmel …


I de senare föreställningarna från 1996 och framåt – efter att Thomas Segerström tagit över som konstnärlig ledare och regissör – kryper kameran närmare inpå känslostämningar och skådespelarnas uttryck. In på bara huden som i omfamningen i Romeo och Julia, eller nära materialet som i det röda hästhuvudets istadighet signerad scenografen och dockmakaren Nils Moritz.
   Moritz finns för övrigt med på en bild i sektionen ”Bakom scenen” när han putsar på nämnda hästhuvud. Synd att Hammarstedt inte gett plats för fler bilder från arbetet bakom scen förutan vilket artisterna aldrig skulle få möjlighet att blända och beröra. Men man kan inte få allt, och här står som sagt ögonblicken och rörelsen i centrum.


För alla som inte varit lyckligt lottade att få ta del av ögonblickets konst i Roma är det en ynnest att kunna bläddra genom boken (för alla som varit där är boken ett sätt att återkalla minnena).
   Läs förordet om gåtan Shakespeare och lyssna på den medföljande cd:n, vänd blad långsamt genom tjugo år till Thomas Almqvists specialkomponerade musik som rör sig från Macbeths mörka körröster, över En midsommarnattsdröms ljusa gitarrackord till Romeo och Julias vemodiga flöjttoner.



FAKTA
Titel: Shakespeare i Roma
Foto: Stig Hammarstedt
Text: Nina Pontén
Förlag: Stig Hammarstedt

Gert Lundstedt

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare