”Teaterspionernas” identitet är hemlig för personal och andra inblandade. Artister och publik får ingen särskild information om att de blir iakttagna. Syftet är att förbättra teaterns verksamhet och publikarbete.
”Spionerna” ska titta på allt som har med teatern att göra; bokning, vägen till teatern, bemötande, foajén, information, webb, vad det är för publik och föreställningarna. De är utrustade med loggbok och ska rapportera muntligt och skriftligt.
– Ingen i personalen vet vilka de är utom jag, säger projektledaren Paloma Madrid på Moderna Dansteatern. Vi ska verka för experimentell danskonst och nutida dans. Det här ska hjälpa oss att tänka öppnare. Risken är annars att vi fastnar och blir hemmablinda.
Kameraövervakning i offentliga rum brukar uppfattas som integritetskränkande. Men hur är det med mänskliga spioner?
– Jag tycker inte att man ska spionera, men detta är inte ett integritetskränkande projekt, säger Paloma Madrid.
Inte heller Teaterförbundet har något att invända.
– Det här är oförargligt, säger Tomas Sander på Teaterförbundet. Syftet är att förbättra publikarbetet.
”Spionerna” får betalt. Resultatet av deras verksamhet presenteras för personalen genom samtal med sociologen Lars-Göran Karlsson på teatern i juni. Projektet heter Off Record.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Recensioner
- Metropolis, Kulturhuset Stadsteatern
-
Född ond, Brunnsgatan Fyra
-
Skuggland, Dramaten
-
Ronja Rövardotter, Kulturhuset Stadsteatern
-
Tartuffe, Göteborgs stadsteater
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...