Fördjupning [2002-02-12]

Teatervåren i Norrland

Rykande färskt operahus i Umeå, ännu fler ryssar i Skellefteå, komedi och absurditeter i Luleå och etnoteater från Sameland. Dessutom gästspel och turnéer.
   Malin Palmqvist har skrivit in väster- och norrbottens scenvår i almanackan och tagit fram markeringspennan. Här är några färgglada tips åt dig.

Den ryska teaterflod som svämmade över de svenska scenerna i höstas strilar i vår vidare på Västerbottensteatern. Höstens bidrag hette Nysningen, är baserad på Tjechovs noveller, och spelades i krogmiljö. Den fortsätter i vår parallellt med Morbror Vanja som görs i samarbete med Dramatiska Institutet.
   Regiprofessor Martha Vestin med rötterna i Friteatern står för regin av de villrådigt eländiga människorna på ett ryskt gods, medan sistaårsstudenten Torulf Wetterot tapetserat scenrummet med en mjukt grön, topografisk karta. Premiär blir det på denna föreställning första februari med spelningar på hemmascenen i Skellefteå och turné i länet inbokad. Föreställningen gästspelar dessutom i Sankt Petersburg som tackspelar med en rysk version av Staffan Göthes La Strada del amore.

Färskvara
I Umeå inviger Norrlandsoperan sina efterlängtade, nybyggda lokaler. Den andra februari mötte konsertlokalen en specialinbjuden invigningspublik. Alla tycks väldigt överens om att akustiken är väldigt fin i den nya konsertsalen.
   – Det är som att spela hockey och plötsligen få en plan med is på, säger konsertmästaren Jan Bjøranger om att äntligen ha en lokal anpassad efter en symfoniorkesters behov.
   Operascenen, den ljusa konsertlokalens mörkare granne i röd och mörkgrå skrud, öppnar med Hilding Rosenbergs Lycksalighetens ö den andra mars. Ett snårigt nationalepos av P.D.A. Atterbom som tog steget upp på operascenen mitt under andra världskriget. För första gången sedan 1962 är det dags för stjärnemodern Nyx, vindarnas moder Anemotis, kung Astolf och drottning Felicia att i Åsa Melldahls regi framföra verket. Melldahl har tidigare regisserat Beethovens Fidelio och Mozarts Don Giovanni för Norrlandsoperan.
   I Norrlandsoperans foajé svävar vita kuben – ett scenrum för samtida ljud- och videokonst där konstnärsduon Guds söner – Leif Elggren och Kent Tankred – ansvarar för verksamheten.

Skeppsbrutna män
Norrbottensteatern har också valt andra mars för att tillsammans med premiärpubliken ge sig i kast med Sverigepremiären av Michael Frayns komedi Dubbla signaler. Peter Engkvist från fria gruppen Teater Pero regisserar. Två för teatern nya skådespelare, Magdalena Eshaya och Ludvig Fahlstedt, spelar tillsammans med veteranerna Margareta Gudmundsson och Lars Lindström sju korta pjäser där två par möts i olika situationer.
   I Slawomir Mrozeks pjäs På villande hav är temat detsamma som i filmen Alive – äta eller ätas? Tre skeppsbrutna män ställs inför bokstavligt talat livsavgörande val. Nathalie Ringler regisserar. Premiär 23 februari.

Identitet
Samiska teatern fortsätter sin turné med Rebell i Sameland som hade premiär i november 2001. Tre skådespelare väver samman berättelser och jojk till en föreställning om den samiska identiteten. Spelas på nordsamiska, norska och svenska. Ingegerd Monthan har skrivit manus och Leif Sundberg står för regi.

Gästspel
Ett av vårens intressantare gästspel i Umeå är Shakespeares Macbeth, ett nordiskt samarbete mellan Färöarna, Finland, Sverige och Norge. Pjäsen repeteras på Färöarna och har premiär den 15 februari i Torshavn. Skådespelarna spelar på sina egna språk: svenska, färöiska och norska blandas under litauern Cezaris Grauzinis regi. I Sverige spelas föreställningen endast i Sundsvall och Umeå.
   Något annat att vara nyfiken på är koreografen Anne Külpers installation för konsthallar. Liv, heter den och har urpremiär på Bildmuseet i Umeå. Dans på socklar i olika höjder blandat med filmsekvenser. Spännande. Tjock gul markering den 19:e februari.

Malin Palmqvist/ NR.NU

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare