Tedans hos WeldIgor Koruga och Josefine Larson Olin bjuder upp till dans och samtal i The Scale.
Recensioner [2011-09-07]

Tedans hos Weld

The Scale av Igor Koruga och Josefine Larson Olin
Scen: Weld
Ort: Stockholm
Medverkande: Igor Koruga och Josefine Larson Olin
Dramaturgiskt stöd:Tova Gerge
Länk: Weld


En nutida salong, ett rum för kontemplation, samtal eller frivilligt interagerande. Nummers Lena Andrén har besökt den experimentella dansscenen Welds föreställning The Scale. Hon hade inte bråttom därifrån.

Weld inledde säsongen stilenligt med föreställningen The Scale, ett verk som ifrågasätter såväl dansföreställningens form som dess publiks beteende. Verket har skapats av duon Josefine Larson Olin och Igor Koruga under deras sommarresidens på Weld.

Även om Weld är en experimentellt inriktad dansscen har den en lika välkomnande som opretentiös framtoning och har sedan 2006 lyckats bygga upp en överraskande varierad stampublik. Så präglas Welds konstnärliga ledare Anna Kochs arbete av lust och nyfikenhet inför dansens möjligheter. Ett av Welds mest ambitiösa projekt – Symphony of a missing room (premiär 2009 på Nationalmuseum) – av Lundahl&Setl belönades nyligen av Salzburg Festival med Montblanc Young Directors Award 2011.

The Scale är ett blygsammare projekt som skulle kunna beskrivas som en avspänd nutidsversion av ”salongen”, den halvoffentliga mötesplats där människor umgicks samtidigt som de avnjöt konst och scenframträdande och kanske också själva uppträdde.

Runt om i Welds stora studio fanns mysgrupper med kuddar, stolar och tilloch med en soffa, där publiken inbjöds att slå sig ner med en kopp te och enkaka. Ville man kunde man, istället för att betrakta dansen, måla, läsa, samtala, promenera runt eller bara ta det lugnt. Kort sagt, vi var fria att göra vad som föll oss in, också delta i dansen eller prata med Koruga och Larson Olin.

Även om den svensk-serbiska duon under premiären inte lyckades få publiken att dansa eller tilltala dem gav de oss, genom att ge oss tillåtelse att agera, ett alternativt perspektiv på vad en dansföreställning kan vara. Istället för passiva och tysta kulturkonsumenter kan vi bli aktiva medproducenter av det flöde av rörelser och handlingar som formar föreställningen.

Efter den avslutande musikfyllda mörkläggningen då mörkret då och då genomskars av ljus från publikens mobiltelefoner hade ingen bråttom ut ur lokalen, utan många valde att sitta kvar och fortsätta umgås. I sig ett gott betyg åt detta dansexperiment.

Lena Andrén

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (17 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare