Terminal är titeln på den svit om tiotalet pjäser som Lars Norén arbetat
med de senaste åren. Ordet betyder slutstation och gräns, och Terminal 3 och 7, som Riksteatern framför som en helaftonsföreställning, handlar båda om döden. Men också om att överskrida gränsen mellan minne och verklighet, erinring och sanning. I Terminal 3 skapar Norén ett antytt ödesdrama mellan förlossningsbädden och likbåren. Skulden är djup, försoningen tycks omöjlig. Terminal 7 har stora likheter med Noréns självbiografiska familjedramer från 1980-talets början. Här finns den döende modern, fadern med urholkad fadersauktoritet, och sonen som återvänder hem.
Men om 1980-talsdramerna behandlade familjekatastrofen med O’Neillsk naturalism, är det nu minimalism och hyperrealism påminnande om Jon Fosse som formar text och spel. Gestalterna är som skuggor som skuggar sig själva genom tiden: allt som varit, allt som är och allt som ska bli finns samtidigt. Tiden görs rumslig. Ordmusiken flyter fram som en mjuk, rytmisk dyning, där då och då aforistiska förtätningar glimmar till som skarpa silverblänk. Det är stort, det är intensivt, det är mästerlig dramakonst.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...