Terroreadoraria i videoreprisUlf Rönnerstrand är galet naken i Mellika Melanis Carmen på Backa teater. Foto: Mats Bäcker
Recensioner [2010-03-22]

Terroreadoraria i videorepris

Carmen av efter Georges Bizets Carmen med libretto av Ludovic Halévy & Henri Meilhac i översättning av Frans Hedberg
Scen: Backa teater
Ort: Västra Götaland
Regi: Mellika Melani
Scenografi: Bengt Gomér
Ljus: Tomas Fredriksson (även videoteknik)
Kostym: Ulrika van Gelder
Mask: Marina Ritvall
Medverkande: Anna Harling, Rolf Holmgren, Rasmus Lindgren, Ulf Rönnerstrand, Frida Röhl, Kjell Wilhelmsen MUSIKER Stefan Abelsson, Anders Blad, Daniel Ekborg, Mats Nahlin, Bo Stenholm KÖR Shvan Aladin, Berzani Anter, Yassin Bensalah, Daniel Carat, Diya Darwich, Valentin Farrokhi, Ali Firend, Youssef Elbahloul, Gramal El Fahl, Nader Gharaghoozli, Denny Jovanovic, Tawgar Mashir, Nazif Ramadani, Resul Ramadani, Sirwan Saleh, Bilal Semmo, Mohammed Semmo mfl
Video: Bengt Gomér, Anton Källrot, Mellika Melani, Emma Örn
Länk: Backa teater


RECENSION/TEATER. De obligatoriska videokamerorna är på plats, statisterna imponerar och Ulf Rönnerstrand är galet naken. Det blir frustande roligt men inte nyskapande, tycker Liv Landell Major som sett Mellika Melanis tolkning av Bizets Carmen på Backateatern.

Att göra Bizets Carmen med terroristtema och skippa operasången är per definition att vilja vara nyskapande. Därför blir jag rätt irriterad när Mellika Melani slår till med videokameror på scen – igen. Visst är det en schysst idé att synliggöra skådespelarna ur olika perspektiv, men det börjar bli duktigt tjatigt att det ska göras i var och varannan föreställning på Backa och Stadsteatern.


Det kan tyckas befogat i och med att Carmen ska dekonstrueras i ett storebroderligt Europa med terroristparanoia. Men inte är det banbrytande. Kameragreppet och stilen i stort kan – till exempel – spåras till två av höstsäsongens uppsättningar: hennes egen starka Vi som är hundra och till Mattias Anderssons lyckade Gangs of Gothenburg. Tempot är högt, repliker tas på volley och skeenden går i varann. Rätt effektfullt, men inte nytt.


Styrkan i Melanis Carmen är definitivt statisterna, även om de är en inverterad upplaga av de skalliga tjejerna som gick på rad i Vi som är hundra. Här motsvaras de av lika lång rad manliga, svarthåriga statister i bar överkropp. Som gör intryck. De rör sig som en en kropp – avhumaniserad men samtidigt full av individer.
   Jag associerar till samtida helveteshål som Abu Ghyrayb när deras kroppar klumpar ihop sig i en ansiktslös formation, eller när de klättrar som apor uppför den kliniskt svartkaklade jättetrappa som täcker scenen.


Annars ligger fokus givetvis på Carmen. Och Carmen. Melani låter Anna Harling och Frida Röhl dela på titelrollen, och konkurrera om utrymme. Jag ser inte någon vinst med det, mer än att det blir fräscht och roligt. Samma sak med Ulf Rönnerstrands maffiga nakenchock. Rätt som det är har karln kastat alla kläder och galensprattlar längs kakelväggarna – för att ta uppmärksamhet från Carmen när hon försöker skråla den klassiska Habaneran. Det lyckas så klart. Och? Jag blir sittande som ett fnissigt frågetecken inför hela strippgrejen.


Musiken från den gamla operan har skalats av känns på sin höjd igen som charmig skränsång med glimten i ögat. Dror Feiler har därtill skapat en del mördande elektrobrôl som mitt tinnitusöra väljer att bortse ifrån. Desto bättre sitter de bitterljuva romskinspirerade partier som den fina orkestern står för.
   Varför Melani väljer att låta skådespelarna beskriva upplösningen i stället för att gestalta den, är för mig ett mysterium.


Ett rumphugget slut är det sista en så yvig och samtidigt ambitiös föreställning ska ha.

Liv Landell Major

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (30 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare