Svenska Dagbladets teaterpris, Thaliapriset, har delats ut sedan 1951 och de senaste åren gått till Ingela Olsson, Marie Göranzon, Alexander Mørk-Eidem och Moment: teater. I år heter pristagaren Carolina Frände. Hon är sedan 2009 konstnärlig ledare vid Stockholms stadsteater Skärholmen, en communityteater med ungdomsfokus och höga konstnärliga ambitioner. Fram till 12 maj spelas där hennes hyllade iscensättning av Laura Fitinghoffs klassiker Barnen ifrån Frostmofjället med Robert Fux i rollen som Gullspira.
Carolina Frände står, tillsammans med Nadja Hjorton, också bakom en av vårens viktigaste produktioner på vuxensidan. Crime Scenes på Göteborgs stadsteaters studioscen delade efter premiären kritikerkåren i två läger – ett manligt och ett kvinnligt – på ett högst påtagligt sätt. Svenska Dagbladets Sara Granath konstaterade att ”publiken skrattar, ser förtjust på varandra i raderna, applåderar och gungar med” medan Expressens Nils Schwarz såg en ”långtråkig och likgiltig föreställning.” ”Saknar skruv och finess”, skrev Tomas Forser i Göteborgsposten, medan undertecknad i SVT Kulturnyheterna ansåg det ”skickligt att koka ner feministisk teori till handfast praktik”. Vad Liv Landell Major skrev i Nummer kan du läsa här.
Carolina Frände har också varit inblandad i det performativa konceptet Middagsbjudningen med en performance på Dansens hus den gångna helgen. I höstas regisserade hon Gertrude Stein med Gunilla Röör på Stockholms stadsteater.
– Vi ville gestalta ett kvinnligt geni, säger hon till Svenska Dagbladets Anna Ångström.
I höst sätter Frände upp Orlando i en monologversion av Virginia Woolfs roman signerad Darryl Pickney. Robert Fux kommer att spela mannen, som under berättelsens gång blir till kvinna och ämnet passar förstås den genusmedvetna Carolina Frände som hand i handske.
På Nummer kan vi inte annat än hurra för en mycket värdig pristagare, som tar emot priset efter kvällens föreställning av Barnen ifrån Frostmofjället.
Läs mer om Thaliapriset och Carolina Frände här.