Theorellskt teatral operaOperarötter. Tobias Theorells ingång till teatern var operan. Nu sluter han cirkeln och regisserar mastodonten Peter Grimes på Norrlandsoperan.
Fördjupning [2009-03-10]

Theorellskt teatral opera

INTERVJU. Att regissera opera och teater är inte väsensskilt, om man får tro Tobias Theorell, som inte bangar för Peter Grimes. Att jobba på Norrlandsoperan är som en déjà vu, säger den forne gossopranen, som tror att uppsättningen blir Theorellsk.

När Norrlandsoperan sätter upp Benjamin Brittens moderna operaklassiker Peter Grimes är det teaterregissören Tobias Theorell som drar i trådarna. Tillsammans med solister och körer från Sydafrika och Sverige ska han ge liv åt historien om fiskaren, där utanförskap, skuld och gruppdynamik är nyckelord.


På fredag den 13 mars är det premiär för din version av Peter Grimes. Vilken prägel sätter du på den här operaföreställningen, kommer dina teaterfans att känna igen ditt handlag?
   – Oj, svår fråga! Men jag tror absolut att jag sätter min prägel på uppsättningen. De som har sett mig regissera teater kommer säkert att känna igen sig.


Hur då?
   – Det handlar om ett starkt val i hur operan görs. Peter Grimes ligger ju nära teatern. Till exempel finns inga textupprepningar, och dramat ligger nära pjäsen som form. Rollfigurerna är dubbelbottnade och väl utmejslade. Det finns en renhet, mycket är bortskalat. Personernas relationer och vad de gör vilar på en realistisk grund. Det är sådant jag vill förvalta.


Ja, hur är det att regissera opera jämfört med teater?
   – Det är inte väsensskilt. Min ingång till teatern var ju dessutom opera. Jag började på Stockholmsoperan och var verksam där som gossopran mellan tio och tretton års ålder, och även senare.


Så det här känns hemtamt?
   – Ja, det är en liten déjà vu. Men den stora skillnaden mellan teater och opera är ju naturligtvis musiken, och inte minst tajmingen. Det finns en tidsaspekt som kommer med musiken. Man måste göra det man ska under viss tid. Det ger en större frihet.


Jaså?
   – Ja, faktiskt. Musiken innehåller ju så mycket bilder och undertexter. Det gäller bara att kunna läsa och höra det.


Berätta om samarbetet med den sydafrikanska kören.
   – Det är en otrolig tillgång, och ett roligt möte förstås. Och Peter Grimes är ju en opera om grupper där kören är en huvudperson. Därför blir det intressantare ju fler olikheter som finns bland individerna i kören. Vi har till exempel jobbat mycket med mekanismerna för hur någon blir en paria. Det har varit väldigt intressant.


Har du hunnit bli nervös än?
   – Ja, men det kommer och går. Det känns mest roligt att premiären närmar sig.


Har du fått blodad tand när det gäller operaregi?
   – Ja, absolut!


 


FAKTA
Peter Grimes, i regi av Tobias Theorell, har premiär på Norrlandsoperan fredagen den 13 mars.

Liv Landell Major

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare