Torkel Petersson operadebuterarTorkel Petersson gör rollen som polisen Olim i Kurt Weills och Georg Kaises opera Silversjön på Folkoperan i Stockholm
Fördjupning [2010-02-12]

Torkel Petersson operadebuterar

INTERVJU. Inför premiären av Silversjön på Folkoperan dissar Dramatenstjärnan bokstavliga tolkningar av sagoteman och krossar myten om att skådespelare och sångare är olika.
   Nummers Liv Landell Major har fått sig en lektion i opera av Torkel Petersson.

Torkel Petersson är inte bara fast anställd på Dramaten och aktuell långfilmen Farsan. Snart dyker han upp som polisen Olim i Kurt Weills och Georg Kaisers opera Silversjön på Folkoperan i Stockholm också. Den egna sånginsatsen är inget Torkel vill orda om. Han pratar hellre om librettot från 1933, som blev bannlyst av naziregimen när det begav sig. Att plotten skulle vara banal är en djup missuppfattning, som han eftertryckligt tar ur operanovisen Liv Landell Major via en tunnelbanebullrig mobil.


Torkel, du har ju huvudrollen i Silversjön
   – En av huvudrollerna har jag.


… en av huvudrollerna. Har du förberett dig på något speciellt sätt, med tanke på att du sjunger?
  
– Jag sjunger bara typ i två minuter av tre timmar…


Ja, det kanske inte var så mycket att träna på, då?
  
– Jo … jag kan sjunga sen tidigare.


Vilket röstläge har du?
  
– Jag är baryton.


Kan du berätta om de två minuterna när du sjunger, då?
  
– Det är en duett med den andra huvudrollen.


Hur är det annars att stå på scen som skådespelare bland en massa operasångare?
  
– Jag vet inte om man ska överdramatisera skillnaderna. Det är liksom skådespelare, operasångare, människor. Så märkvärdigt är det inte. Man jobbar på och försöker hitta lösningar.


Men är det inte lite skillnad mellan att tolka operalibretton och teatermanus?
  
– Har du läst Silversjön?


Nej, jag har bara läst om den.
  
– Det är ju 70 procent teater och 30 procent sång. Hade jag varit med i en opera så hade det varit större skillnad. Men reptiden för operor är väl lite kortare.


Hur kommer det sig?
  
– När man gör opera så ”ställer” man uppsättningen fortare. Man får så mycket gratis med musiken. Den uttrycker känslor som det tar längre tid att hitta med teatern.


Hur är Oskaras Koršunovas som regissör? Ni har ju jobbat ihop förut.
  
– Han är intelligent i sitt val av pjäser, tycker jag. Han är fascinerad av spännande, lite kufisk dramatik. Och så är han direkt. Det är inte en massa prat för att komma igång.


När man sammanfattar librettot till Silversjön kan jag tycka att det ter sig lite banalt. Kan du se det?
  
– Nej, långt ifrån. Hur menar du?


En polis skjuter en tjuv, ångrar sig, säger upp sig, vinner på lotto och köper ett slott där han tar hand om tjuven…
  
– Det är en extremt politisk historia som tar upp klassamhället och den fria viljan. Tycker man att den är banal så tittar man bara på orden. Kaiser är en av de största, bredvid Brecht. Det är ett jättefascinerande manus. En sida av det har sagokaraktär, men det innebär inte att det är banalt. För mig handlar det om att min roll bär skuld, och om huruvida det lönar sig att göra något altruistiskt. Ska man göra vad lagen säger, eller samvetet? Om alla tog det på allvar så skulle vi ha en bättre värld.



FAKTA
Silversjön av Kurt Weill med libretto av Georg Kaiser har premiär på Folkoperan i Stockholm 23 februari. I rollerna återfinns Torkel Petersson, Daniel Frank, Ulrika Mjörndal, Ulrika Tenstam, Kaj Hagstrand med flera. För regin står litauiske Oskaras Koršunovas

Liv Landell Major

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare