En försiktig vårsol lyser in genom fönstren på Göteborgs stadsteater. Siri Hamari sitter vid ett bord i cafeterian och dricker te. Hon kommer nyss från repetitionerna av Allt eller inget, musikalversionen av succéfilmen om arbetslösa stålverksarbetare som inspirerade av Chippendales bestämmer sig för att sätta upp en striptease-show. Och inte sluta med string-kalsongerna på, utan rycka bort dem också. Siri Hamari spelar huvudpersonen Jerrys son.
– Han är tolv år, skilsmässobarn och lite punkare. Eller, han skulle gärna vilja vara punkare, säger Siri Hamari.
3 x föreställningar
Hennes arbetsschema är späckat just nu. Förutom repetitionerna av Allt eller inget spelar hon i antingen Stormen eller Pelle Snusk på kvällstid. Rollen som Miranda i Stormen har Siri Hamari spelat sedan i september förra året. Det vår då som Stadsteaterns nyrenoverade lokaler invigdes. Nu är det bara ett fåtal föreställningar kvar och för Siri Hamari har det varit en ny erfarenhet att spela på samma scen under en hel spelperiod.
– Jag varit här sedan i april förra året. Det var flera år sedan som jag var på samma ställe så länge, säger Siri Hamari.
Jasenko Selimovic, konstnärlig ledare och regissör på Stadsteatern, ville ha en Stormen med den allra senaste teatertekniken. I föreställningens första scen flyger skådespelarna i vajrar genom luften över publikens huvuden. Flygkompetensen kommer bland annat från Cirkus Cirkör. Siri Hamari var en av dem som var med och startade landets numera mest kända nycirkus.
– Vår allra första föreställning gjorde vi som en engångsgrej för Vattenfestivalen. Vi var trettiofem personer i ensemblen och de flesta tyckte nog att det var förfärligt. Men vi var några som hade kul- och det gänget fortsatte. Men vi hade aldrig kunnat tro att det skulle gå så bra, säger Siri Hamari.
Om att spela på småorter
I sju år levde hon turnéliv med den alltmer framgångsrika gruppen. Sista turnén med Cirkör gick till både Japan och Singapore. Men under det första året åkte turnébussarna till små orter i Sverige.
– Jag gillar det där lilla. Jag glömmer aldrig när vi spelade i Riddarhyttan. Där bor kanske 300 personer och 200 av dem var och tittade på oss. Efteråt träffar man alla, pratar och får fika, säger Siri Hamari.
Uppväxt på landsvägen
Hon är uppväxt på turné. Pappa Hamari är trollkarl, mamma var hans assistent och som barn följde Siri med på deras turnéer. Tillsammans med de andra cirkusbarnen satte hon upp små shower bredvid de vuxnas föreställning. Redan som elvaåring började Siri Hamari satsa mer seriöst på en artistkarriär.
– Då började jag med lindans. Jag tränade jättehårt, förmodligen lite för hårt. I dag skulle man säkert inte låta ett barn träna så mycket. Men jag tävlade bara med mig själv, säger Siri Hamari.
Kroppen har alltid varit hennes redskap. I tonåren slutade familjen att turnera med cirkusen och Siri Hamari började med dans. Sedan var hon med i fria teatergrupper i Helsingfors, men hon kände att både dansen och teatern saknade något.
– Jag hörde talas om clownskolan i Köpenhamn och tänkte att det kunde vara något för mig. Jag sökte och kom in, och där hittade jag mimen. Mim är som dans med ett väldigt tydligt uttryck, säger Siri Hamari.
Elaka barn i gummimask
På Göteborgs stadsteater har hon fått chansen att spela ut hela sitt register som mimartist i Pelle Snusk. Föreställningen är en skruvad cabaret som berättar om en hel rad lortiga, elaka och lite allmänt småjäkliga barn. Siri Hamari gör alla barnroller. Hon spelar i en gummimask och säger inte ett ord.
– Det är faktiskt första renodlade mimrollen jag gör. När jag jobbade med Cirkör brukade jag alltid låta lite. Helst på finska så att ingen förstod vad jag sa, säger Siri Hamari.
Teet är urdrucket och hon ska snart gå ut i solens bleka strålar utanför fönstret. Varje vår blir hon sugen på att packa väskan för ett halvår och ge sig ut på turné. Men nu stannar Siri Hamari i Göteborg ett tag. Hon ska skaffa kort på gymet och lära känna sin nya hemstad.
– Jag har just blivit fast anställd här. Det är nog dags för mig att lugna ner mig lite.