Det är inte konstigt att Denny Lekströms veke soldat låter sig förföras av Joacim Hedmans djävul. Maria Wulcan gör prinsessan vars hjärta väcks av soldaten. Foto: Anders Kratz
Recensioner [2013-03-20]

Tragisk marionettsaga i starka färger

Historien om en soldat
Scen:
Östgötateatern
Ort: Norrköping
Tonsättare: Igor Stravinsky
Svensk text: Erik Lindegren efter C F Ramuz
Regi och koreografi: Cynthia Kai
Scenografi och kostym: Benita Bergfeldt Löfgre
Kapellmästare: Johan Siberg
Medverkande: Sasha Becker, Denny Lekström, Joacim Hedman och Maria Wulcan, musiker ur Östgöta Blåsarsymfoniker
Länk: Östgötateatern

RECENSION/MUSIKTEATER. Få tonsättare kan kännas så samtida som Igor Stravinsky – men i Östgötateaterns pantomimiskt gestaltade uppsättning av Historien om en soldat ligger betoningen på saga snarare än på samtid. Sofia Nyblom upplever hur den tuffa sensmoralen målar ett tragiskt stråk över en bjärt bild.

Historien om en soldat var likt flera av Igor Stravinskys baletter en frukt av samarbetet med impressarion Sergej Diaghilev – anpassad till en tid präglad av knappa medel och hårda levnadsvillkor, strax efter första världskrigets slut. På Östgötateatern sitter den lilla ensemblen musiker till hälften dolda bakom den upphöjda scenen, när Denny Lekströms veke soldat kommer marscherande på landsvägen med fiolen i kappsäcken.

Och inte är det konstigt att han låter sig förföras av Joacim Hedmans djävul. För djävulen är både grann och grotesk, en man som tar för sig av livet och ger fan i moral. Han driver ett spel som roar och oroar på samma sätt som marknadsplatsens kasperteater; han snor både fiolen, prinsessan och soldatens med möda insamlade förmögenhet, och lyckas samtidigt få publiken att vrida sig av skratt när han lurar soldaten i kortspel. Starkt närvarande är Sasha Beckers berättare – både mor och syster, åskådare och medspelare med uttrycksfull röst och minspel.

Bildspråket lånas av Marc Chagall, medan de dansade karaktärerna rör sig som marionetter. Riktigt tragiskt blir det när soldaten väckt prinsessans hjärta (Maria Wulcan) genom att få de marionettstela lemmarna att röra sig mjukt och levande till fiolens spel, och djävulen har smält ihop som en trasdock. Men girig på lycka hämtar soldaten hem också sin döda mor från andra sidan, och ser både flickvän och mor brista ut i ljudlös sorg när han mister allt.

Erik Lindegrens rimmade text håller än i dag för samspelet med Stravinskys rytmiskt spänstiga partitur. Och trots sagoskimret är det lätt att känna igen sig i jakten på lyckan, och den osynliga handen som rycker och drar i kropp och själ – som om benen inte bär.

Sofia Nyblom

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (7 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare