Nyheter [2003-10-13]

Trailers som teaterreklam

TRENDER. Trailers har hittills varit synonymt med filmreklam. Nu använder sig även teatrarna av formen när de vill sälja fler biljetter till en föreställning.    Saknas gör bara den där extremt sexiga, djupa rösten. Ni vet, den som säger något i stil med "There was a woman, there was a man, they came from two different Italian families, but fell in love ... based on at true story", typ.

Länge var Nummer ganska ensam aktör på marknaden. Nu har vi fått konkurrens av teatrarna. Skillnad är förstås att Nummer som oberoende scentidning gör video i journalistiskt syfte medan teatrarna använder den som reklam. Vi gör bakom kulisserna- reportage och intervjuer medan teatern gör trailers.
   Dessa trailers är uppbyggda på samma sätt som förebilderna i filmens värld, d v s, de innehåller ett antal ihopklippta, suggestiva scener, gärna ackompanjerade av stämningsskapande musik. Ofta utspelas de i en annan miljö än scenens. Som i trailern till Magdas sång där skådespelaren befinner sig utomhus och i en lägenhet.
   Nummer gillar de teatrar som ligger i fronten med denna flashiga och fräcka marknadsföring på sina hemsidor och välkomnar fler ”pushiga” teatertrailers framöver.

Ylva Lagercrantz

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare