Trams att tokdiggaMagnus Härenstam, Clas Månsson, Kim Sulocki och Ola Forssmed gör några av de absurda karaktärerna i den svenska uppsättningen av Mel Brooks musikal The producers – Det våras för Hitler. Foto: Peter Knutson
Recensioner [2008-09-23]

Trams att tokdigga

The producers – Det våras för Hitler av Mel Brooks
Scen: Chinateatern
Ort: Stockholm
Regi: Anders Aldgård
Scenografi: Erik Fredriksson och Marcus Englesson
Ljus: Palle Palmé
Kostym: Lars-Åke Wilhemsson
Medverkande: Claes Malmberg, Kim Sulocki, Magnus Härenstam, Christine Meltzer Lind, Ola Forssmed, Clas Månsson samt ensemble och orkester
Översättning och bearbetning: Calle Norlén
Konstnärlig producent: Staffan Götestam
Länk: Chinateatern


recension/musikal. Det är de absurda karaktärerna som gör det i The producers – Det våras för Hitler. När Mel Brooks musikal har Sverigepremiär på Chinateatern gillar Kajsa Lindh ensemblen men inte ketchupeffekten på slutet.

I Mel Brooks mångfaldigt prisbelönta musikal The producers – Det våras för Hitler möter vi Broadwayproducenten Max Bialystock (Claes Malmberg) som verkar dömd att misslyckas. Allt han tar i blir ett fiasko. Så när hans neurotiske revisor Leo Bloom (Kim Sulocki) påtalar att det genom rätt typ av bokföring skulle kunna löna sig bättre att floppa än att göra succé får Max en dunderidé. Genom att hitta det sämsta manuset, de uslaste skådisarna och den mest inkompetente regissören ska misslyckandet och därmed också succén bli ett faktum.


Den typ av lite tramsigt överdrivna humor som Brooks representerar i kombination med att bara två av huvudrollsinnehavarna sjunger ganska bra och resten inget vidare bådar kanske inte särskilt gott för ett bra musikalresultat.
   Men The producers är i så fall undantaget som bekräftar regeln. Att sången inte når toppkvalitet vägs upp av de absurda men charmigt framförda karaktärerna. Och jag tokdiggar verkligen allt ifrån det tramsiga manuset till den struttiga dansen (Denise Holland-Bethke) och den snitsiga scenografin (Erik Fredriksson och Marcus Englesson).
   Framför allt älskar jag hur varenda en i ensemblen verkar som gjord för sin roll. Ingen kan spela så torr och skör och samtidigt vara så intressant som Kim Sulocki. Claes Malmberg är precis så hal som hans karaktär kräver. Christine Meltzer har många gånger förut spelat våp men aldrig så bra som här. I första akten känns Magnus Härenstam lite nedtonad men när han i andra akten får på sig fuskmustaschen kan inget hejda honom.


Men jag blir en smula snopen när slutet kommer med sin ketchupeffekt – allt på en gång, i en enda röra. Det känns lite hafsigt avslutat och matchar varken den påkostade föreställningen eller det dyra biljettpriset.

Kajsa Lindh

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (2 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1