Vid årsskiftet tar Maria Ericson över chefskapet på Birger Svenssons väg 28 i Varberg. 1976 var hon en av experimentella Teater Schahrazads grundare. I två veckor till är hon en frilansande skådespelare som på senare år lärt sig mycket om kommunal förvaltning som projektledare på kultur- och fritidskontoret i Södertälje och för språkmetodiska utvecklingsprojekt. Nu blir hon chef för Teater Halland.
Vad är det som lockar dig till Teater Halland?
– Teater Halland är en liten länsteater som profilerat sig tydligt genom att fördjupa sig i commedia och använt formen för både gamla och nya texter. I år har de spelat Tolvskillingsoperan med masker men också en nyskriven realistisk text av Rebecka Cardoso om två tjejer som kidnappar en killkompis. Teater Halland har vågat ta ut svängarna och fördjupa sig i teaterns formspråk.
Vilka drömmar vill du förverkliga som teaterchef?
– Det är viktigt att inte ta ut visionerna i förskott utan att först lära känna verksamheten. Tillsammans med medarbetarna vill jag fortsätta att utveckla teaterns intresse för form. Vi ska också öppna teatern som mötesplats för debatt och för samarbeten både regionalt och internationellt. Det är viktigt att spegla samtiden som är så föränderlig både ute i världen och här hemma, både för barn och för vuxna. Teaterns kärna ligger i mötet mellan scen och salong: och när det fungerar som bäst ger det utrymme för en stunds reflektion där både känsla och tanke får vara med.
Hur ser du på Teater Hallands commediasatsning?
– Jag har själv ett förflutet både i fria grupper och på institutioner och har arbetat med både dans och talteater. När jag arbetade med Teater Schahrazad undersökte vi den dramatiska handlingen och skådespelarens fysiska uttryck. Jag är inte främmande för det. Vare sig det är commedia eller naturalistisk teater måste man hitta vad som bär ut över rampen oavsett form. Men teatern är precis som samtiden föränderlig och letar efter rätt uttryck. Det är en del av det intressanta och glädjen med teaterarbetet.