Anna Valev och Oscar Salomonsson medverkar i The little Match Girl Passion. Foto: Hans Nilsson
Recensioner [2012-04-29]

Tre temperament i trippel balett

The Little Match Girl Passion
Koreografi:
Pontus Lidberg
Musik: David Lang
Scenografi och ljus: Patrik Bogårdh
Kostym: Rachel Quarmby
Medverkande: Anna Valev. Ylva McCormac, Oscar Salomonsson, Katariina Edling Moe Nieda Cécile Kaltenbach, Elisa Fossati, Jonna Savioja

Kom ni döttrar
Koreografi: Giovanni Bucchieri

Musik: Stefan Levin och Johann Sebastian Bach
Kostym och rekvisita: Diana Orving
Ljus: Patrik Bogårdh
Medverkande: Nadja Sellrup, Oscar Salomonsson, Alina Lagoas, Jeannette Diaz Barboza, Arsen Mehrabyan, Andrey Leonovitch

Tyll
Koreografi:
Alexander Ekman
Musik: Mikael Karlsson
Kostym: Bregje van Balen
Ljus: Tom Visser
Medverkande: Marie Lindqvist, Gina Tse. Jordan-Elizabeth Long, AdiLiJiang Abudureheman m fl
Länk: Kungliga Operan


RECENSION/DANS. I Triple Excellence presenteras de tre unga framgångsrika svenska koreograferna Pontus Lidberg, Giovanni Bucchieri och Alexander Ekman. Nummers Lena Andrén saknar excellensen i den trippla baletten på Kungliga Operan.

Programmet inleds med Pontus Lidbergs The Little Match Girl Passion som är inspirerad av HC Andersens saga Flickan med svavelstickorna. Anna Valevs gestaltning av den osedda flickans resignation är trovärdig likaså den likgiltiga omvärlden, dansare i grå dräkter och kostymer. Men i motsats till David Langs lågmälda men märkligt intensiva körverk från vilken baletten fått sitt namn stannar koreografin vid att vara en vacker men endimensionell illustration.

Alexander Ekmans Tyll är ett lika voluminöst som uppsluppet balettbygge för ett trettiotal dansare anförda av ballerinan Marie Lindqvist. Frejdigt dekonstruerar Ekman några av balettens slagnummer och rekonstruerar dem på ett mycket egensinnigt sätt. Även om det inte saknas longörer, framför allt de rätt stereotypa talade inslagen, är det ett underhållande verk som på en och samma gång hyllar och driver med den klassiska dansen. Ett plus i kanten är att Ekman låter dansarna spela ut mot publiken på ett sätt som inte är vanligt i denna högkulturens högborg.

Den största överraskningen är Giovanni Bucchieris Kom ni döttrar för fem dansare med Nadja Sellrup som centralgestalt. Överraskningen består i att här är plötsligt ett verk som vågar utmana och ställa krav på publiken. Bucchieri låter sin hårt fragmentariserade koreografi krascha rakt in i Johann Sebastian Bachs tätt sammanvävda Matteuspassion. Tills den också fragmentariseras och en plötslig osäkerhet uppstår, en osäkerhet som får det stora tomma scenrummet att vibrera. Den minimalistiska koreografin och det stora tomma scenrummet ger dansarna möjlighet att ta plats.

Vilket de gör. I synnerhet Oscar Salomonsson som i en solosekvens i anslutning till en laddad duett med Arsen Mehrabyan plötsligt blixtrar till och visar upp en danskonst som är det närmaste någon kommer excellens denna kväll.

Lena Andrén

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (5 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

4