– Det centrala temat är mediala indicier och rykten, hur de förvandlas till sanning, berättar regissören Henrik Dahl.
Den yttre ramhandlingen skildrar två journalister som söker ett scoop och ramlar på en gruppvåldtäkt. De inser båda nyhetsvärdet och strider för att vara först med den hetaste storyn.
Så långt är den konkret, men istället för svenskar i Sverige möter vi, åtminstone till namnet, Etrusker i Etrurien, det folk som levde i nuvarande Toscana c a 700 f kr och som hade den högst stående kulturen utanför den grekiska världen med bland annat mycket avancerade teknologi.
– Det är en sagovärld där Etruskerna får stå som metafor för Västerlandet, förklarar Teater tribunalens förre konstnärlige ledare, Richard Turpin, som spelar en av de två journalisterna. Den andra gestaltas av nuvarande konstnärliga ledaren f o m 2004, Frida Röhl. Den tredje personen, systern till en av våldtäktsmännen, spelas av Mellika Melani, senast aktuell med regin av Ondskans Axel.
I typisk tribunalsk anda skildras maktkampen om sanningen i nya pjäsen med drastisk och galen galghumor som gränsar till en Alfred Jarry-besläktad absurdism, tycker Nummer efter att ha smygkikat på en scen ur föreställningen som vi genast vill se mer av.
Slagen Gul och Blå har premiär på Teater tribunalen torsdag 1 april och spelas sedan endast t o m 24 april.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Recensioner
- Metropolis, Kulturhuset Stadsteatern
-
Född ond, Brunnsgatan Fyra
-
Skuggland, Dramaten
-
Ronja Rövardotter, Kulturhuset Stadsteatern
-
Tartuffe, Göteborgs stadsteater
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...