Fördjupning [2002-01-11]

Troll och cyberdans till våren

Blanda lika delar dokusåpa, Sjostakovitj, Italo Calvino, Kenneth Kvarnström, Ingun Bjørnsgaard, Henrik Ibsen, Don Quijote, Virpi Pahkinen, Meryl Tankard, Göteborgsbaletten, flamenco, troll, Micro Bungy Jumps,"40+"-dansare samt cyberdans och - voilá - du har Dansens hus vårprogram för 2002 i din dator.

Teaterchefen Jan Zetterberg lät sig inte stävjas av det misslynta januarivädret som förvandlat Stockholms gator från livsfarliga projektilzoner för istappar till grå issörja som får alla fotgängare att dansa modern jazz när de hoppar mellan flaken för att nå en torr punkt i tillvaron. Nej, i dansens mecka råder det idel goda viljor.
– Vi arbetar vidare på att göra denna konstart till något viktigt för hela landet, som han bland annat uttryckte det i välkomsttalet till presskonferensen.
   Viktig vill man få den att bli genom de beprövade trumfkorten gästspel med världsklass och en vidaresatsning på så kallade ”huskoreografer” som för 2002 är Kenneth Kvarnström, Philippe Blanchard och Virpi Pahkinen.
   Kenneth Kvarnström kommer att framföra stycket Feel my breath med undertiteln två kvinnor i känslofara med världspremiär 25 januari.
– Den specialkomponerade musiken, som är skriven av Anders Jacobsson, kommer att blanda Mozart och hiphop, berättar Kvarnström som passar på att presentera sig som en gammal ”stofil” i huset.   

Calvino och Duras
Cristina Caprioli kommer att framföra stycket Ti. – tidpunkt noll, ögonblickets arkeologi med världspremiär 9 februari.
– Jag jobbar med undanglidande impulser som genast ändrar spår, impulser som är borta innan man förnimmer dem fysiskt och mentalt, förklarar hon bland annat sitt stycket där hon låtit sig inspireras av Italo Calvinos litteratur och Marguerite Duras filmer.
– Jag söker också en slags medvetslöshetens mittpunkt där man tappar kontrollen, en slags ”Micro Bungy Jumps”, förtydligar hon sin kommande koreografi presenterad som videoprojektion.

Dokusåpor som emotionell utpressning
En annan, annorlunda dansupplevelse lär Byteaterns dansensembles Nästan som på riktigt bli, en drift med tv:ns dokusåpor och dess intrång i våra vardags- och känslorum, en blandning mellan teater och dans koreograferad av Kajsa Giertz.
   Likaså ett ”bredbandsprojekt” initierat av brittiska performancekompaniet Random Dance Company. Med sitt nya stycke Nemesis vill de utforska relationerna mellan kroppen, skärmen och maskinen. Via högresolutionsbredband och ett gott samarbete, kommer sedan åskådare av antingen förstnämnda grupp i England eller GöteborgsOperans balett och deras stycke Phase Space i Stockholm, att kunna ta del av båda föreställningarna samtidigt. Denna udda cyberdans-händelse äger rum 25-27 april på Dansens hus.   

Äldre dansare och svettiga troll
Sist kan nämnas Nederlands Dans Theater III och koreografen Meryl Tankard som ovanligt nog satsar på erfarna dansare som fyllt 40 år, d vs en ålder som annars är förknippad med pension för denna yrkesgrupp. Merryland, heter föreställningen som gästspelar på Dansens hus 23-23 maj.
   Mindre estetiskt korrekt i dansvärlden är också fulhet, men det råder Modern Jazz Dans Ensemble bot på med föreställningen hum hum – de som far våldsamt fram med världspremiär 15 maj, en föreställning om svettiga troll ackompanjerade av fornnordisk och romsk musik.

NR.NU/ Ylva Lagercrantz

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare