Musikaliskt sett motsvarar denna uppsättning i stort mina förväntningar. Dirigenten Christian Badea lyfter fram musikens nyanser samtidigt som han förmår att ladda klangerna med spänning och storslagenhet när så behövs. Han ger också sångarna ett gott stöd, vilket de däremot inte fått av regissören Wilhelm Carlsson. Detta drabbar främst verkets titelrollsinnehavare, Badri Maisuradze, som gör ett närmast vilset intryck på scenen.
Det mest utmärkande med Carlssons regi är dess frånvaro. Han tycks inte ha någon bärande idé utan griper efter publikfriande halmstrån (som att göra en scen kinky utan att motivera varför). Det är synd, för operan har ett innehåll som skulle kunnat användas för att göra den mer begriplig och meningsfull för en samtida publik.
En person som däremot gör sitt bästa för att ge sin roll meningsfullhet – och lyckas – är Marianne Eklöf. Hon gestaltar rollen som Azucena, operans huvudperson, en zigensk kvinna som befinner sig i ett tillstånd då hämnden blivit livets mål och mening efter att ha sett sin mor och sitt barn brännas levande. Eklöfs rolltolkning är det enda verkligt minnesvärda i denna endimensionella operauppsättning, som knappast kommer att locka ny publik att ta steget in i operans värld.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...