Fördjupning [2001-09-25]

Tvådimensionell scenkonst

Du har sett dem förut - på affischer och i annonskampanjer. De har troligen beledsagat dina opera-, dans- eller teaterupplevelser när du i pausen har bläddrat i programmet. Nu får de tala alldeles för sig själva. På Galleri Kontrast i Stockholm ställer Mats Bäcker ut en serie fotografier med samlingsnamnet Illustrerade klassiker.

Varken skådespelare, regissör, operasångare eller scenograf, men en alldeles egen roll har Mats Bäcker under repetitionsarbetet av en föreställning. Hur fångar man in hela essensen och känslan av en uppsättning i en enda bild, ett fotografiskt ögonblick som helt saknar scenframträdandets rörelseuttryck och möjlighet att påverka åskådaren via örat?
   Jo, genom att våga lita på sina idéer och egna tolkningar, att arbeta med ljussättning och komposition och aldrig vara främmande för att ändra sig i sista stund. Så tycks det ha varit med bilden på Ann Sofie von Otter i rollen som Sorl i operan Staden. Efter en del letande i operahuset togs den slutligen i en elcentral. ”Min hitintills största bild”, skriver Mats Bäcker på skylten invid fotografiet och han menar det rent bokstavligen. Operan lät nämligen blåsa upp fotografiet till kolossalformat – en 140 kvadratmeter stor fotoduk, som fästes på operahusets fasad.

Driver med opera
Också utställningens övriga bilder flankeras av personliga betraktelser av fotografen själv. Ibland handlar de om bildens tillkomst, ibland avslöjar han rent tekniska detaljer, som att det är lämpligt att använda Negachrome-film för att få fram starka färger och kontrast.
   I operans värld går det nämligen bra att fläska på med färgerna och dramatiken. Gärna också driva litegrann med genren. En bystig kvinna i hatt och solglasögon poserar på affischen till Kungliga Operans/Vasateaterns uppsättning av Pariserliv, som enligt Mats Bäcker är en ”rätt töntig” operett om en massa ”trams i Paris på 1800-talet”.
   I Räven är det de två huvudrollsinnehavarna Lena Hoel och Lena Nordin som är modeller iförda sjuksköterskeuniformer och rävhandske respektive spruta.
   – Det är min favoritbild, säger Mats Bäcker skrattande med riktning mot Räven.

Plåtar på krogen
Sonen Ville och kompisen Disa har fått ställa upp för bilden till sagooperan Hans och Greta – två storögda barnhuvuden över ett enormt godishav. Barberaren i Sevilla blev en hel barbershopgrupp – just på gång med raklöddret.
   Den svartvita affischen till Bohème är tagen med automatkamera på en krog i Lund efter en blöt kväll. Frusna balettrörelser blir till vackra skulpturer på dansbilderna en trappa ned. I källaren finns också ljusbilder i mörkret och där visas ett tv-inslag från Musikspegeln med Mats Bäcker ”in action”.
   Illustrerade Klassiker är en utställning med scenkonst i två dimensioner – en utställning som borde intressera både opera-, teater- och fotoanhängare.

 

Anna Magnusson Hedelius

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare