Berlinskt novembermörkerPhilip Zandén söker svar på varför alla vill bo i Kreutzberg och undrar samtidigt om Berlin tappat bort sin historia. Vad han finner? En teori.
Fördjupning [2009-11-04]

Berlinskt novembermörker

MÅNADENS PREMIÄRER. Den 9 november är det tjugo år sedan Berlinmuren föll och Nummer firar med att se två föreställningar som utspelas i den tyska huvudstaden. Här presenterar vi ytterligare 37 premiärer att mota bort höstrusket med. Varför inte se lite synd?

3
Symphony of a missing Room av Christer Lundahl, Martina Seitl och Weld

Nationalmuseum, Stockholm
Nämen! Teater på museum? Ja, för det handlar om en guidad visning som utvecklas till en orkestrering av verklighetsuppfattningen hos oss. Ljud och bild, tidsperspektiv, white-out goggles och beröring. Vi håller en Nummertumme för att det ska bli just så bisarrt som det låter.

Other hands av Laura Wade, regi Anna Åberg
Teater Pero, Stockholm
Teater Pero satsar på kvinnliga dramatiker. Nu har äntligen en olycksdrabbad produktion premiär – Petra Huisman fick hoppa av på grund av sjukdom, och Sanna Bråding har tagit över hennes roll – och det handlar om ett högt spel i relationer. Frihet förväxlas med lycka, otrohet äter upp människor inifrån. Svart säger Nummer.

4
De 7 dödssynderna av Sissela Kyle

Södra Teatern, Stockholm
Synd? Nej, säger Nummer. Underbart i stället att en Nummerälsklig tar sig an de sju dödssynderna och samtidigt funderar på vilka som ska bort. Och finns det nya synder som inte gällde för 2 000 år sedan? SVT kommer att sända en programserie baserad på Kyles föreställningar senare under säsongen – för den som inte kan ta sig till Stockholm.

Kampkabaré – tips och råd för hemmets fru av Teater Edvin, regi Sara Westin och Lena Öberg
Högkvarteret, Stockholm
Vi gillar kabaré. Vi gillar feminism. Vi gillar barer. Vi gillar grottfolk och horoskop. Teater Edvin sammanfattar detta efter att ha läst valda nummer av Hemmets Journal och därefter gjort en föreställning kring kvinnobilden och vad som hänt med den sedan mormor var 25.

Unknown Pleasures av Carina Reich och Bogdan Szyber, regi Carina Reich och Bogdan Szyber
Pusterviksteatern, Göteborg
Nummer är alltid på jakt efter okända nöjen (ja, det finns massor av översättningar av ”pleasure”) och när man lägger till Joy Division, dystopiskt 80-tal och ett havererat nöjesfält känner vi oss ganska hemma med aktörerna som sägs leva i ett upprepat nu.


Bogdan Szyber och Carina Reich i Unknown pleasures.

6
Hållplats av Roland Schimmelpfennig, regi Mats Ek

Stockholms stadsteater, Stockholm
Tre dagar innan det är 20 år sedan gränsen mellan Öst- och Västberlin öppnades är det dags för Hållplats. En kärlekshistoria som tar sin början på en gata i Berlin full av nattrumlare, småhandlare och förbipasserande. Och en man som inte lyssnar på varslet om att inte förälska sig i den långa, girafflika kvinnan … Nummer missar inte detta!

En stjärna i kanten av Mary Lou Ward
Regionteatern Blekinge Kronoberg, Växjö
Julen närmar sig vare sig vi vill det eller inte och det är påtagligt redan i november. Och Nummer inte låta bli att gilla att det utlovas tomtebloss till julbordet i Växjö! Om dessa dessutom bränns av till texter av Elmer Diktonius, kåserier och hembrända sketcher kanske den mest hårdhjärtade julhatarens ögon kan tindra.

Liv pågår av Sara Glaser
Byteatern, Kalmar
Sex låtar, sex olika temperament. Allt för att åskådliggöra det som stannar kvar, det man inte kan väja för. Personligt, professionellt, tryggt och med öppna dörrar men med en dörrvakt som kan komma tillbaka och skydda dig när det bli för svårt. Nummer tycker om att vaggas in i en osäker trygghet.

Krossad av Ailís Ní Riaíns, regi Nora Nilsson
Göteborgs stadsteater, Göteborg
Tre syskon, kärleken dem emellan och misshandel, alkoholism och självmord – och syskon som tvingas möta sina föräldragudar. Nummer gillar inte men gillar att Ailís Ní Riaíns genombrottspjäs åter spelas i Sverige.

Coppelia, koreografi Marc Ribaud
Kungliga Operan, Stockholm
Helaftonsbalett! Och franskt besök av koreografen Marc Ribaud efter Ernst Theodor Amadeus Hoffmans novell med samma titel som föreställningen, filmiskt förlagt till förra sekelskiftet där Franz blir förälskad i dockan Coppelia – och detta är balettens stora komedi. Nummer ställer sig lite frågande till att baletten inte experimenterar mer men ser ändå fram emot nyskrivet!

Julie av Philippe Boesmans Luc Bondy och Marie-Louise Bischofberger efter August Strindberg, regi Matthew Wild Norrlandsoperan, Umeå
Fröken Julie dör aldrig. Hon återuppstår snarare i nya versioner hela tiden och Nummer kan inte annat än tycka att det är rätt. Nu är det lust och maktkamp i tropisk hetta som väntar när Julie och Jean möts i ett Afrika präglat av kolonialismens härjningar.


Julie på Norrlandsoperan. Foto: Malin Arnesson 

7
Figaros bröllop av Pierre Augustin Caron de Beaumarchais, regi Stina Ancker
Östgötateatern, Norrköping
Sex, makt och underhållning! Kärlekskarusellen stannar aldrig. Nu är det åter dags att kliva på  den historia som på 1700-talet var politiskt sprängstoff men som i dag kanske mest kan beskrivas som njutbar underhållning. Eller?

Svinalängorna av Marina Meinander efter Susanna Alkoskis roman, regi Michaela Granit
Riksteatern, Ystad
En bästsäljare. Ett samarbete mellan svenska och finska skådespelare. En historia om Finland i Sverige och om kärleken. Om en pappa, en dotter. Dramatiseringen av Svinalängorna hade premiär i Vasa den 12 september i år och får nu sin Sverigepremiär.

En handelsresandes död av Arthur Miller, regi Göran Stangertz Borås stadsteater, Borås
Den spelas överallt, alltid. Man säger att den alltid är aktuell. En man möter sig själv i dödsögonblicket – visst är det en fantastisk pjäs – och en klassiker. Nummer gillar Miller.

9
Berlin av David Hare, regi Philip Zandén och Susanne Marko
Stockholms stadsteater, Stockholm
Berlin är en stad som griper tag. Som har en sällsam dragningskraft men ändå är ogripbar. En man söker svar på varför alla vill köpa en lägenhet i Kreutzberg, varför Berlin tagit semester från sin egen historia – och till sist finner han teorin om Berlin.

10
Utsikt mot paradiset av Ingvar Ambjörnsen, regi Erik Lindhé
 
Playhouse Teater, Stockholm  
Familjeföreställning ligger nära till hands. Dotter Lisa Månsson producerar pappa och pappa Claes Månsson gör sin första monolog! En komisk tragedi om en man som levt sitt liv med sin mamma – och sedan blivit ensam. Han lever sitt liv genom ett teleskop och fantasin. Och Nummer tror att Månsson gör detta med den äran!

Vad tror du? av Anders Friberg, regi Anders Friberg
Teater Tamauer, Götborg
En liten pojkes sökande efter kärlek går genom olika religioner, en moské, en kyrka, en synagoga. Och svaret han får på frågan ”vad tror du” får han frågan ”vad tror du?”. Nummer gillar att kärlek förekommer i alla former och i alla religioner. Och att den korsar alla mänskliga gränser. För också barn kan behöva fundera på kärlek.
Diary av Hélène Blackburn i samarbete med dansarna
Gävle teater, Dansnät Sverige
Johann Sebastian Bach, levande ljus och så lite kanadensisk koreograf på det. Förälskelse och uppbrott och dans på tå – engelska och franska. Att Hélène Blackburns arbete dessutom vilar på etnologiska undersökningar av mänskligt beteende gör det ju inte mindre intressant.


Melos dansvandring på Dansens Hus. 

11
Melo nr 4 av Melo
Dansens Hus, Stockholm 
 Ljus och mörker, sekunden mellan vakenhet och sömn, dröm och verklighet, öppnandet av en dörr och inträdet i rummet bakom dörren. Så kan Melo nr 4 sammanfattas och Nummer tar steget över tröskeln in i ljuset. Eller mörkret.

12
Våroffer – vid kanten av ett stup av Igor Stravinsky, koreografi Norberto dos Santos

Dansmuseet, Stockholm
Nio år senare och femtionio år efter Igor Stravinskys död återkommer kammarversionen av Våroffer – vid kanten av ett stup på Dansmuseet där den först uppfördes. Det är bara att ta sig dit.

Adjö herr Muffin av Ulf Nilsson, regi Adam Stone
Länsteatern i Örebro, Örebro
De allra närmaste får inte dö. Men det gör de. Adjö herr Muffin är historien om det som är omöjligt i alla åldrar för de allra minsta.

13
Madoff och du av Gustav Tegby, regi Dag Thelander

Dramalabbet, Stockholm
Ekonomibluffen. Dramalabbet är som så ofta helt rätt i tiden. Nu handlar det om Bernard Madoff som etablerade sig i amerikanska finanskretsar redan på 60-talet. Genom sin unika placeringsmetod kunde han garantera säker och hög avkastning åt alla investerare. Något att tänka på …

Mor Courage och hennes barn av Bertolt Brecht, regi Niclas Sandström
Bastionen, Malmö
En pjäs om moral. Om pengar. Och i dag om vapen. Marketenterskan Anna Fierlings historia under trettio år – i det neutrala Sverige. Nåja, det neutrala är vad Bastionen vill diskutrera.

14
Viola och Cinnober av Melanie Peter, regi Annika Silkeberg
Turteatern, Stockholm
Nummer gillar så klart dirigenter som kan förtrolla fåglarna och vi gillar egensinniga konstnärer – så när Turteatern sätter upp Viola och Cinnober som innehåller både den ena och den andra kan vi bara le lite fånigt och hålla tummarna.

Hedda Gabler av Henrik Ibsen, regi Anna Hjertén Grahm
Göteborgs dramatiska teater, Göteborg
”Vilket elände att inrätta sig efter den rådande moralen. Idealet vore om nutidsmänniskan kunde leva framtidens liv.” Vi får väl se om Göteborgs Dramatiska Teater kan få Hedda att leva i den första produktionen på den egna scenen! Nummer gissar att det lyckas.

Höstsonaten av Ingmar Bergman, regi Stefan Larsson
Dramaten, Stockholm
Nummer dräglar: det är första gången Ingmar Bergmans Höstsonaten sätts upp på en svensk teaterscen. Maria Bonnevie är tillbaka på Dramaten och hon spelar mot Marie Göranzon. Och på regissörsstolen står det Stefan Larsson.


Höstsonaten på Dramaten. Foto: Sören Vilks 

17
The tempest av William Shakespeare, regi John Mowat

Stockholms stadsteater, Stockholm, gästspel från Portugal 
En filt, en bok och tre skådespelare – och Stormen. Lek och dröm, ett rasande tempo och mängder av idéer. Nummer blir lätt yr men ser ändå fram emot att åter tampas med The tempest.

16
Songs from the Swedish badlands av Kristina Lugn, Niko Röhlcke, Lennart Jähkel
Teater Brunnsgatan fyra, Stockholm
Bara namnen och scenen lovar allt! Nummer hoppas och tror att det blir så Jähkel Lugnt det bara kan bli.

18
Stones in his pockets, regi Malachi Bogdanov

GEST (The Gothenburg English Speaking Theatre) Göteborg
Irland möter Hollywood. Och två skådespelare tar sig an femton roller. Det sägs att det ska vara roligt. Nummer väntar och ser.

19
De allvetande hundarna I av Björn Elisson, Johanna Ekström och Lars Åkerlund
Fylkingen, Stockholm
Nummer skäller aldrig i onödan men ylar ibland tyst av lycka, som nu: när hunden inte längre endast är människans bästa vän utan allvetande människomirakel i form av trion Elisson, Ekström och Åkerlund. Och skolföreställningar på det.

20
Transit av Ian Bruce, regi Clare Stopford

Dramaten, Stockholm
Ett plan som tvingas nödlanda, människor som tvingas på varandra i väntan. Livshistorier börjar delges andra i den heta väntan.


Peter Pan på Uppsala stadsteater. Foto: Urban Jörén 

21
Peter Pan av J M Barrie, regi Rüdger Pape
Uppsala stadsteater, Uppsala
Vem kan vänta till den 21 för att se vad det tyska teamet har gjort med bardomens berättelse om pojken som vägrar bli vuxen? Nummer trummar tummen mot bordet i väntan på att få resa till landet ingenstans.

Rucklarens väg av Igor Stravinskij
Malmö Opera, Malmö
Tom får ett arv, hamnar i klorna på Nick och lämnar Anne. Rucklarens väg är en moralitet om aldrig lämnar oss. Den blir heller aldrig gammal – framförallt inte när den sätts upp av TUR-teatern, baserad i Stockholm, på besök i Malmö. 

Bäst av Malin Edwall, regi Malin Edwall
Teater Playhouse, Stockholm
En pjäs men 70-talsinfluenser. Det lovar gott. Det handlar om att växa upp, om att ha svårt att sova och att kunna bli bäst på något – om man bara hade lite tid för sig själv. Och så lite kontroll på det.

25
Up close av Benoît Lachambre och Crystal Pite, Cullbergbaletten
Dansens Hus, Stockholm
Cullbergbaletten goes small. Kompaniet visar sig för första gången på Dansens Hus lilla scen med två verk. Spännande säger vi!  

26
Stolarna av Eugène Ionesco, regi Anna Pettersson och Hannes Meidal
Stridbergs intima teater, Stockholm
Strindbergs Intima Teater firar Eugène Ionescos hundraårsdag med premiären av den tragiska farsen Stolarna – en absurd höjdpunkt. Ionesco lär ha sagt att ”De påstod att jag var influerad av Strindberg. Detta tvingade mig att läsa den skandinaviske dramatikern. Jag konstaterade att de hade rätt.” Vi höjer en grattisskål för Ionesco.


Lille kung Mattias på Backa Teater. Illustration: Inkgraphix

27
Lille Kung Mattias av Mattias Andersson, regi Mattias Andersson
Backa Teater, Göteborg
Barn på tronen – ingen ovanlighet i vår monarki. Lille kung Mattias avsätter alla ministrar och låter barnen styra. Janusz Korczaks barnboksklassiker från 1923 ligger till grund för föreställningen – och för stora delar av barnkonventionen.

Askungen av Sofia Fredén, regi Malin Stenberg
Unga Dramaten, Stockholm
Vem är hon i dag – vilka är hennes styvsystrar? Och prinsen som i dag inte vill gifta sig… Styvfamiljen står i centrum när Askungen goes 09.

28
Trollflöjten av Wolfgang Amadeus Mozart, regi Rikard Bergqvist
Göteborgsoperan, Göteborg
Får vi någonsin nog av Pamina och Tamino, Nattens Drottning och Sarastro? Nej. Mozarts sista opera kan vi se hur ofta som helst.

The Marklund Story av Birgit Hageby, regi Jan Karlsson Västerbottensteatern, Skellefteå
Julfest i familjen Marklund och absolut sanna historier om släktens förflutna… Årets julshow i Skellefteå innehåller skrönor, musik och massa mat.

Jane Eyre av Charlotte Brontë, dramatisering Martina Montelius, regi Ellen Lamm
Dramaten, Stockholm
Julia Dufvenius som Jane Eyre och Mikael Nyqvist som Rochester. Nummer slickar sig om munnen.

Carmen – ett kammarspel om kärlek av Kajsa Giertz och Marina Steinmo efter George Bizet, regi Kajsa Giertz
Malmö stadsteater, Malmö
En av Nummers medarbetare fastnade för teater när hon såg Carmen som 4-åring. Sedan dess gillar vi Carmen – och nu är det ett kammarspel och dansföreställning av operornas opera som gäller.

Nummer.se

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare