För något år sedan bodde Susanna Westgren i Florens under ett halvår. Hon besökte Puccinis hemstad Lucca och köpte en poster med Madame Butterfly.
– Då tänkte jag inte: om några år Susanna ska du vara med i Tosca, resonerar hon nu, med tre dagar kvar till premiären på Norrlandsoperan i Umeå.
Magfjärilarna håller sig lugna. Det var värre i förra veckan när hon insåg att repetitionerna faktiskt skulle följas av en premiär med publik i salongen. Men nu när hon vant sig vid tanken går det bra det med.
AK4:or på scenen
Susanna Westgren beskriver sig själv som en teaterslukare. Under gymnasietiden i Stockholm kunde hon hänga på Stadsteatern sju dagar i veckan: servera vid soppteatern, fixa med ombudsarbete, medverka i referensgrupper. Hon har alltid drömt om att jobba med teater men det var studier till personalvetare som förde henne till Umeå i höstas.
När hon såg att Norrlandsoperan sökte statister till Tosca tog hon chansen. Efter att ha träffat skotske regissören Stewart Laing och provskjutit med en AK4-dummy följde först veckor av väntan och så till sist det glädjande beskedet att hon fått en av fem statistplatser som soldat och kyrkvärd.
– Det är kul att de valt att ha med en kvinnlig soldat nu när de gör en modern version av Tosca, säger hon.
Italienska i Norrland
Puccinis Tosca uruppfördes år 1900. Stewart Laings Tosca utspelar sig i en modern kontext. Den scen som visades på pressvisningen utspelar sig i en färdiginredd lägenhet upplyst av tv-blått skimmer. Stewart Laing säger att Tosca handlar om krig, svartsjuka, sexuella trakasserier och politisk korruption. Susanna Westgren säger att Tosca ställer frågan: Kan man verkligen lita på någons ord?
Hon finns på scenen under en ganska stor del av de tre akterna. Den italienska hon lärde sig i Florens kommer väl till pass. För första gången i Norrlandsoperans historia frångås konceptet ”alla talar svenska” till förmån för Toscas originalspråk: italienska. Det bereder väg för internationella sångarinsatser. Susanna Westgren gillar stämningen i ensemblen och känner sig som en i gänget. Bilden av internationella operastjärnor som seglar förbi obetydliga statister stämmer inte.
Tips för nybörjare
Trots att Susanna Westgren slukat mycket teater har hon inte fått i sig så mycket opera tidigare.
– Man behöver nog en invänjningsprocess till opera, funderar hon.
Hon kallar sin tid med Tosca för en introduktion till operavärlden och tror att hon kan komma att bli ett operafreak nu. Hennes tips till operanybörjaren är:
– Läs in dig på vad det handlar om innan. Skaffa synopsis eller libretto.
– Lyssna in dig på musiken i förväg (jämförelse: gå på popkonsert och inte kunna låtarna).
– Om ni ska gå några vänner tillsammans, ordna en operamiddag innan och diskutera igenom det ni ska se.
Efter de tipsen fladdrar Susanna Westgren vidare till kvällens repetition, den första med publik i salongen.