Dramatisk barndom blir teaterUbah Musse scendebuterar med en monolog om sin dramatiska barndom med premiär på Södra teatern i Stockholm i morgon.
Fördjupning [2011-02-18]

Dramatisk barndom blir teater

intervju. Med en bakgrund som ensamkommande flyktingbarn från krigets Somalia, misshandlad av sin släkting och sedan uppvuxen på olika barnhem, har Ubah Musse en historia som vida överträffar många andras. En barndom som producenten Josefin Lindberg ville se gestaltad. Och på lördag är det turnépremiär i Stockholm.

Hur kom det sig att du fick upp ögonen för Ubah Musse och hennes historia?
   –  Jag var på ett seminarium som Forum Syd, en ramorganisation till Sida, arrangerade och där var några tjejer –  däribland Ubah –  som hade många tankar i linje med mina egna: Hur kan man skapa mötesplatser som är blandade ur ett etniskt perspektiv? Sen sågs vi och fikade och då började Ubah berätta om sin bakgrund och det var ju en fantastiskt fascinerande berättelse, så jag bad henne att skriva ner den, vilket hon redan hade börjat med det.

Men hur såg hon på att göra en teaterföreställning av sitt egna liv?
   –  Hon blev väldigt peppad, det var hennes mål: att synliggöra sin berättelse och att få göra det på en scen.

Är det också hennes manus som ligger till grund för föreställningen?
  –  Nej, pjäsen är skriven av dramatikern Mia Törnqvist utifrån Ubahs berättelse.

Men hur kom det sig att det blev Ubah själv som kom att stå på scenen?
   –  Det var hon tydlig med. Annars skulle hon inte vilja göra det här.

Men hon måste ändå ha coachats i skådespeleri under arbetets gång?
   –  Ja, regissören Josette Bushell-Mingo och hon jobbade två veckor i höstas med röstträning, närvaron i rummet och med publikkontakten. 


Producent Josefin Lindberg. FOTO: Privat.

Vad är mervärdet med att det är Ubah själv som berättar sin historia och inte en professionell skådespelare?
   –  Det blir ju en väldigt mycket starkare upplevelse att det faktiskt är hon, att det är hennes riktiga story. Sen visste ju vi hela tiden att hon inte är någon riktig skådespelerska och aldrig har stått på en teaterscen.

Kan man då säga att föreställningen mer är ett dramatiserat föredrag?
   –  Nja, eller snarare dokumentär teater. Det är jättesvårt att säga för vi visste inte själva riktigt vad det skulle bli förrän på genomdraget i onsdags. Det har varit en ganska spännande process på det sättet.

Det här är en föreställning som ska ut på turné? Hur har intresset varit bland arrangörerna ute i landet?
   –  Det är enormt. Jag hade först tänkt att säljer vi 15 föreställningar så är det jättebra, men så sålde vi över 40. Men då sa jag stopp! För vi vet ju inte hur Ubahs reaktion kommer att bli inför att stå på scenen och att göra så många föreställningar utan erfarenhet.

Vem sover inatt? Har premiär på Södra teatern i Stockholm lördag 19 februari för att sedan gå ut på turné i hela landet under våren. Läs mer

Fakta om Riksteaterns internationella uppdrag
Inom det internationella uppdraget jobbar Riksteatern med att hitta nya publikgrupper och bli intressanta för fler, däribland några av de större invandrargrupperna i Sverige, som iranier, kurder, turkar och just somalier.

Ylva Lagercrantz Spindler

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare