Nu är det klart: Riga delar kulturhuvudstadsåret med Umeå (vars utnämning vi nyligen rapporterade om). Ledorden är kreativitet, gränsöverskridande och nya former av interaktion. Umeå jobbar med nyfikenhet, passion, medskapande, samiska årstider och open source …
Visioner, teman och metoder i all ära. Men vilken scenkonst kan man egentligen köpa biljett till i Umeå år 2014? Nummer blickar in i den vinnande europeiska svenska kulturhuvudstadens kristallkula (läs ansökan) och hittar bland annat följande:
- Klungan gör långfilm. Den nordsvenska humorgruppen siktar på att genomföra en långfilmsproduktion under 2012 med premiär 2014.
- En preliminär överenskommelse med Barcelonabaserade performancegruppen La Fura dels Baus om genomförande av öppningsceremonin.
- Barns tolkning av barnkonventionen utgör underlag för en opera, utställning, musikal eller konsert gjord av proffs enligt Kulturverkets arbetsmodell ”barn säger åt proffs vad de ska göra”.
- Världspremiär för Rock art in Sápmi – en multiföreställning av Sámi Teáhter och Västerbottensteatern. Utgångspunkten är samiska hällristningar från förhistorisk tid.
- Samiska danskompaniet Kompani Nomad knyter samman de arktiska urfolkens historia med klimatfrågan i nycirkusföreställningen Snow. Nomad samarbetar med dansgruppen Elvel från ryska Kamtjatka.
- Internationell månadslång barnkulturfestival. Ambitionen är en årligt återkommande festival med nationellt uppdrag från Kulturrådet.
- Körsång och scenproduktioner i älven, på älven och längs med älven.
- Norrlandsoperan som forskningscenter för utveckling av operan som konstform. 2010 startas en sommarakademi i samarbete med Operahögskolan i Stockholm. Nya konstnärliga metoder utvecklas inför stor operaproduktion 2014.
- River stories – tvärkulturell opera med älven som scen. Bygger på insamlade minnen, traditioner och drömmar från familjer i Umeå, Västerbotten och Europa.
- Nycirkusfestival i regi av Umeå teaterförening som de närmaste åren satsar än mer på konstformen.
- Norrländsk passion – en stor och tre mindre teateruppsättningar producerade i samarbete mellan institutionsteatrarna i norra Sverige.
- Skräckteater och skräckfilm utforskas med hjälp av scenkonstforskare och europeiska och amerikanska teatergrupper.
- Profilteatern organiserar ett European Off Network-möte för teatergrupper i Europa och Mellanöstern.
- Give me five – pedagogiskt bilderboksprojekt där muntligt berättande kombineras med teater.
Dessutom, några favoriter i repris, i storformat alternativt utvecklat skick:
- Europeiska konstutövare och institutioner från fyra ”havshörn” (Nordsjön, Medelhavet, Svarta havet, Östersjön) arbetar i residens i Umeå åren 2010 till 2013. Alla samlas i Korsväg 2014, en europeisk festival med fokus på samtida konstnärliga uttryck. En tidigare korsvägsfestival hölls 1995 i Umeå.
- Dansbiennalen – Umeås tredje. Liksom 2008 i samarbete med Umeås Madefestival men nu med rubriken ”Umeå dances with Europe” och tänkt att vara en arena för stora internationella gästspel och mötesplats för svensk och europeisk dansbransch.
- Kenneth Kvarnström arbetar i residens på Norrlandsoperan vilket han även gjorde inför 2008 års Destruction song.
- Umeås dansare och koreografer i förskingringen har sedan några år en hemvändarvecka. 2014 erbjuds hemvändande koreograferna Birgitta Egerbladh, Hans Marklund, Björn Säfsten, Malin Hellkvist Sellén, Hanna Hedman, Kajsa Sandström och Madeleine Lind residensprogram intill Umeälven.
- Europeisk berättarfestival. Berättarfestivalen som startade i Skellefteå i april 2009 ska utvecklas till ett årligen återkommande kulturevenemang.
Och tittar man ännu längre in i kristallkulan ser man kommunens långsiktiga mål, det som kulturhuvudstaden ska hjälpa till att nå: ”Till 2050 har Umeå lockat många fler kulturarbetare, internationella studenter, näringsidkare och besökare. Umeå har blivit en förebild för en kulturdriven samhällsutveckling och vi har vuxit till 200 000 invånare.”
Till sin hjälp har Umeå kommun en total budget om 410 miljoner kronor varav kommunen själva lägger 100 miljoner kronor.