Flådig boulevard utan sprickorGunilla Backman har paradrollen som Norma Desmond i sin hand, menar Lis Hellström Sveningson. Foto: Mats Bäcker
Recensioner [2010-10-21]

Flådig boulevard utan sprickor

Sunset Boulevard av Andrew Lloyd Webber
Scen: Göteborgsoperan
Ort: Västra Götaland
Regi: Vernon Mound, Anthoula Papadakis och Shaun Kerrison
Scenografi: Paul Edwards
Ljus: Bruno Poet
Kostym: Emma Ryott
Medverkande: Gunilla Backman, Jonas Eskilsson, Fred Johanson, Martyna Lisowska, Lars Hjertner, Tobias Ahlsell, David Lundqvist, Michael Jansson samt ensemble, statister och Göteborgsoperans orkester
Manus och sångtexter: Don Black och Christopher Hampton. Baserad på filmen med samma namn av Billy Wilder (Översättning: Erik Fägerborn) Dirigent: David White
Länk: Göteborgsoperan


recension/musikal. I överdådig förpackning blir musikalen Sunset Boulevard på Göteborgsoperan ett välputsat minne. Det visuella imponerar, men Lis Hellström Sveningson saknar känslosvall.

Billy Wilder, regissören till filmen Sunset Boulevard, lär på 1960-talet ha avrått Stephen Sondheim från att skriva en musikal på filmen om stumfilmsstjärnan Norma Desmond. Det måste vara en opera, menade Wilder. Trettio år senare tog ändå Andrew Lloyd Webber gud i hågen. Nu löper Sunset Boulevard på Göteborgsoperan och hela första akten är jag beredd att hålla med Wilder. Det är som om kraften i den gamla 1950-talshistorien inte blir förlöst i musikalens form. Länge är det en berättelse ackompanjerad av snygg (film)musik, men utan sång och dans som sätter känslorna i svang. Och det är inte artisternas fel.

Förpackningen är överdådig. Regissören Vernon Mound, som avled en bit in i repetitionsarbetet i augusti, hade öppnat Göteborgsoperans leklåda på vid gavel. Teamet som fullföljde produktionen, med regissörerna Anthoula Papadakis och Shaun Kerrison i spetsen, har förvaltat idéerna till fullo. Hollywoodmiljön är överförd från filmen till scenen, minutiöst detaljerat – poolen är till och med vattenfylld. Ett snilledrag är också att plussa på det filmiska med fräcka inspelningsscener där inte minst biljakterna tar form. I scenografen Paul Edwards kreativa lösningar framstår drömfabriken i sin fulla glans. Emma Ryotts kostymer är gjorda för stjärnor som strålar i Bruno Poets aktiva ljus och projektioner lägger lager på lager av visuell fantasi.


Gunilla Backman gör den stora stjärnan Norma Desmond, som tiden sprungit förbi. I sitt spöklika palats vårdar hon minnena. Backman har paradrollen i sin hand men först efter paus får hon full utväxling för sitt jobb. I scenen där Norma besöker filmstudion i tron att hon ska göra comeback faller alla bitar på plats. När följespoten söker över salong och scen, och slutligen fångar Backmans ansikte, står tiden stilla. De starka känslorna väller fram, uppsättningen fångar på djupet, i både sång, bild och rörelse, kontrasten mellan den flydda glansen och nya tiders effektiva krav.


Annars gestaltas brytningen mest i bilderna av de parallella världar som manusförfattaren Joe Gillis slits mellan. Mot Normas rika boning står den färgsprakande ensemblen, som utgör Hollywoods nya wannabes. Unge Jonas Eskilsson står för första gången på Göteborgsoperans scen och kan säkert vänta flera roller. Han bär berättandet och får visa sin sångpotential i andra aktens duett med Martyna Lisowskas Betty. I de stora sångnumren blir även orkestern starkt närvarande och lyfter ur en hotande roll som bakgrundsmusik. Operans känslomättnad når inte Sunset Boulevard, men på Göteborgsoperan blir musikalen ett välputsat minne.

Lis Hellström Sveningson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (9 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare