Tidlöst om tid i toktaktAnneli Martini och Anna-Lena Efverman som divig dagmamma respektive längtande liten på Teater Brunnsgatan Fyra. Foto: Dan Lepp
Recensioner [2011-04-11]

Tidlöst om tid i toktakt

Nu väntar tiden av Kristina Lugn, Gunnar Ekelöf, Sonja Åkesson
Scen: Alice Kollektiv för Ljud & Scenkonst, Teater Brunnsgatan Fyra
Ort: Stockholm
Regi: Tora von Platen
Scenografi: Jojo Borg Larsson
Ljus: Jan Gouiedo och Malin Finlöf
Kostym: Jojo Borg Larsson
Medverkande: Anna-Lena Efverman, Anneli Martini, Lisa Ullén
Bearbetning: Tora von Platen
Länk: Teater Brunnsgatan Fyra


RECENSION/BARNTEATER. När Alice Kollektiv för Ljud & Scenkonst introducerar barnteater på Teater Brunnsgatan Fyra blir det med en blinkning till teaterns tidigare konstnärliga ledare. Nummers Ylva Lagercrantz Spindler har sett Kristina Lugns poesi gifta sig med småfolkets språkvärld.

”Mamma, förra gången som du var liten så var du i min mage”, säger 3-åringen precis innan vi ska gå på premiären av Nu väntar tiden. För så är det med barn. Dåtid är både nutid och framtid i deras naturligt filosofiska värld, vilket flera barnföreställningar just nu verkar ta fasta på. Som Mittiprickteaterns När blir det snart? (2010) som för övrigt är utvald till Teaterbiennalen i Gävle i maj.

Nu väntar tiden bygger på Kristina Lugns texter. Och trots att hon själv inte vurmade för en småfolksrepertoar under sin tid som konstnärlig ledare på teatern, så är kombinationen Lugn och barnteater faktiskt klockren.
   För som det så riktigt står i programmet: ”I Kristina Lugns texter kommer barnet i den vuxna människan ofta till tals och även det omvända, den vuxna i barnet”.


Så passar föreställningen också symptomatiskt både för vuxna och barn. Den Lugnfrälsta föräldern kan spåra citat från såväl diktsamlingarna Hundstunden och Bekantskap önskas med äldre bildad herre som pjäserna Silver star och Tant Blomma, samt dikter av Gunnar Ekelöf och Sonja Åkesson (bearbetning och regi: Tora von Platen) – medan barnet kan ta in utan några referenser alls och ändå se en handling på barns vis.

Fin, nyskriven musik som lirar bra med Lugnpoesin får vi också av Nina Ramsby och Lisa Ullén i denna minimusikal. Sistnämnda medverkar även på scenen med såväl piano som melodica och metronom, vilket sammantaget skapar toner i rena toktakten.
   Anna-Lena Efverman som det skönt opportunistiska barnet och Anneli Martini som Birgit Nilsson-divig dagmamma utbrister då och då i vokala duetter, som egentligen är de enda tillfällen när de har en dialog i denna duomonolog som förenar barnets värkande längtan efter sin mamma med dagmammans lika värkande längtan efter en karl.

Tillsammans väntar de in tiden, spejar på smygrökande pappor i parken, dricker kaffe med låtsaskompisen (Lisa Ullén), rymmer från soffan och vattnar de ständigt törstiga blommorna.
   Det är skönt, underfundigt tidlöst och definitivt värt att se denna en Beckett för barn på Brunnsgatan.

Ylva Lagercrantz Spindler

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare