Fördjupning [2001-05-30]

Ung passion på Parkteatern

En ung dam som testar sina gränser – det är Carmen i den gestalt hon får på Parkteatern i sommar. Första juni är det premiär på en uppsättning regissören Åsa Melldahl beskriver som humoristisk, musikalisk och med en svart underton.

Det är alltså återigen dags att plocka fram picknickfiltarna och be till vädergudarna om många ljumma sommarkvällar. Parkteatern, med teaterchef Benny Fredriksson i spetsen, bjuder i år stockholmarna på ett musikspäckat och barntillvänt program. Sjutton produktioner spelas under sommaren, vilket är nytt rekord.
   – Gärna Carmen, men det går inte, tänkte teaterchefen någon gång i vintras. Om fukten kommer vid halvniotiden så drar ju musikerna hem.
   Sen fick han tag på Jonas Dominique och behövde inte oroa sig längre. Denne gänglige kapellmästare drog ihop en niomannaorkester med en sådan spelglädje att de snarare lär bli svåra att få av scenen. Hans egen kontrabas och Mikael Jöbacks piano flankeras av brass, träblås, violin samt bandoneon. Tangotongångar utlovas till Bizets passionerade saga.

Uttrycksfull Parker
Mer musik blir det i Enough Rope där Sara Jangfeldt tolkar Dorothy Parkers texter till egna tonsättningar. Personligt, fräckt och humoristiskt så det förslår att döma av det smakprov som bjöds på Parkteaterns presskonferens två månader före premiären i Galärparken den 23 juli.
   – Jag började läsa Dorothy Parker för tre år sedan, berättar Sara Jangfeldt. Hennes texter fastnade i mig och jag märkte att det var lätt att skriva musik till dem.
   Ännu en Sara – med efternamnet Lindh – bjuder på ett musikaliskt program i Galärparken. I KoKo – the birdgirl´s gestalt sjunger hon sånger av Tom Waits. Föreställningen är en ny och vidarebearbetad version av det Tom Waits-program Sara Lindh spelade på Teater Galeasen förra hösten. Måhända fäster hon sin trapets i eken lagom till premiären den 12 juli – med magen i vädret övade hon nämligen in ett gungande trapetsnummer till höstföreställningen. Av magen blev sedermera en dotter, som gillar att gungas våldsamt, meddelar regissören Öllegård Goulos.

Fantasifulla resor
Väskor, väskor och åter väskor präglar uppsättningen av Graham Greenes Resor med moster Augusta – årets andra stora Parkteatersatsning vid sidan av Carmen. Regissören Johan Huldts ensemble reser från och med den 27 juli runt inte bara rent bokstavligen i Stockholms parker utan även till Brighton, Istanbul och Paris i fantasin.
   För barnen spelas Stockholms Stadsteaters/Långa Näsans föreställning Gubben, gumman och snuskungen – om skådespelaren och dockmakaren Nils Moritz kommer i pigkostymen vill säga. Han har enligt egen utsago nämligen tilltagit i omfång sedan sist. För barnens skull hoppas vi på en hastig viktminskning inför premiären i Galärparken den 6 juni, så att de kan få ta del av denna burleska och roliga pjäs inspirerad av Heinrich Hoffmanns Pelle Snusk.
   Och vad vore en Parkteatersommar utan Clownen Manne? Denna gång tar han med sig sina egna clownbarn Maria och Olle till föreställningen som har premiär den 12 juni – också den i Galärparken.

Modern dans intar parkerna
Tyst teater, ryskt och sydafrikanskt gästspel, Rikard Wolff och Romeo & Julia-kören är andra besökare i de grönskande Stockholmsparkerna. Dessutom spelas hela sex dansuppsättningar i Vitabergsparken under augusti månad.
   – Om jag inte hade börjat arbeta med teater skulle jag garanterat ha satsat på dans, berättar teaterchef Benny Fredriksson, och låter märkbart stolt över att Parkteatern i sommar också blir en dansscen att räkna med.

Anna Magnusson

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare