Unga Klaras framtid oklarSuzanne Osten instruerar delar av ensemblen ur Unga Klaras sista produktion, Tröstar jag dig nu?. Från vänster Malin Cederbladh, Jan Modin, Emelie Jonsson och Gustav Deinoff.
Nyheter [2009-04-21]

Unga Klaras framtid oklar

UNGA KLARA. Det brådskar för Unga Klara. I sommar lägger Stockholms stadsteater ner scenen. En unik teater ska sedan stå på egna ben – en rekonstruktion sker under hösten. Men vem ska finansiera? Och vilken roll ska framtida samarbetspartners spela?

Den 1 juli är Unga Klara nedlagd som scen vid Stockholms stadsteater. För två månader sedan presenterade Kulturrådet i sin analys ”Tänkbara strategier för Unga Klaras framtida verksamhet” hur scenen ska kunna leva vidare efter den 1 juli.


I rapporten öppnade Stockholms stadsteater visserligen upp för ett samarbete med Unga Klara även framöver. Bland annat ställde teaterns vd Benny Fredriksson i utsikt att Unga Klara får tillgång till scen, marknadsföring och ateljéer till ett värde av 2,5 miljoner om året. Förutsatt att teaterstyrelsen godkänner det, vilket man ännu inte har gjort.
   I rapporten uppmanades vidare regeringen att anslå 3 miljoner till Unga Klaras framtid. Sammantaget 5,5 miljoner alltså. Pengar som inte förslår långt. För totalt uppskattas Unga Klara kosta 12–15 miljoner om året.
   Scenen bedöms dock samtidigt ”ha goda möjligheter att finna andra finansiärer och samarbetspartners”. Flera nämns vid namn: Riksteatern, Länsteatrarna i Sverige, Teaterhögskolan i Stockholm och Dramatiska Institutet.


Men när Nummer frågar dem om hur ett samarbete och en finansiering av ett framtida Unga Klara skulle kunna se ut har frågan överhuvudtaget inte diskuterats. Skälet är att vare sig Unga Klara eller någon annan har tagit kontakt med parterna efter utredningen; ett intresse finns, men vad gäller finansiering ser det mörkt ut. Alla har strama budgetar.
   – Ett par av medlemmarna bland våra 19 regionala scenkonstinstitutioner (länsteatrar) uttryckte att de skulle vara intresserade av att samarbeta, säger Länsteatrarna i Sveriges samordnare Lotta Brilioth Biörnstad. Men varken budget eller finansiering nämndes när vi pratade med kulturrådet inför utredningen. Så det är inte mycket att bygga på. Efter det har vi inte haft några ytterligare kontakter i frågan.


På Riksteatern är svaret detsamma.
   – Vi har inte gjort några utfästelser, och det finns inte mycket att ta ställning till. Innan vi får en konkret fråga eller förslag på hur det skulle kunna se ut för vi ingen diskussion vare sig i ledningsgruppen eller i styrelsen, säger Riksteaterns stabschef Helena Salomonson.
   – Vi kan absolut tänka oss en samverkan på något sätt men då måste man titta på helheten och att vårt uppdrag från regeringen och vår kongress passar ihop med det.
   Att teaterns ekonomiska marginaler för ytterligare åtaganden är små framgår av att man just nu utreder Cullbergbalettens framtid inom Riksteatern, vilken har blivit en dyrbar historia för den turnerande nationalscenen.
 
Teaterhögskolan i Stockholm svarar att man gärna samverkar med Unga Klara, men att man inte vet hur det skulle se ut.
   – Vi har inte haft några diskussioner med representanter från Unga Klara och har heller inte blivit kontaktade av dem, säger skolans rektor Olle Jansson.


Hans kollega vid Dramatiska Institutet, Per Lysander, instämmer.
   – Jag tycker att det är konstigt att inga vidare diskussioner har förts med tanke på att det bara är två månader kvar tills Unga Klara lämnar stadsteatern, och med tanke på det finansiella läget.
Vad kan Dramatiska Institutet erbjuda?
   – Vi är intresserade av ett samarbete inom utbildning på barnteaterområdet på magister- och masternivåer. Men ett sådant samarbete löser inga av de grundläggande ekonomiska problemen för Unga Klara. Men ger förstås goda argument för andra finansiärer att gå in och stötta.
   Lysander, som samarbetat mycket med Unga Klara under åren, försökte redan för fem år sedan tillsammans med Stockholms stadsteaters vd Benny Fredriksson och Unga Klaras konstnärliga ledare Suzanne Osten förmå regeringen att göra Unga Klara till en forsknings- och utbildningsteater. De begärde då en årsbudget på 2 miljoner. Men fick nobben.
   Efter att ha läst Kulturrådets rapport om Unga Klara är Lysander inte hoppfullare den här gången.
   – Rapporten innehåller många vackra ord, men inte mer. Jag hade hoppats att man skulle ha kunnat lösa det så att Unga Klara blev kvar under stadsteaterns tak.


Stockholms stadsteater, som ännu är huvudman för Unga Klara, har nyligen skickat in en ansökan till kulturrådet om ett utvecklingsbidrag på 2,5 miljoner för att fram till årsskiftet rekonstruera Unga Klara som fristående scen (hösten 2009 kommer inga förställningar att spelas eller repeteras på scenen).
   Men samtidigt ställer vd Benny Fredriksson villkor för att ingå det samarbetsavtal med Unga Klara som skulle ge Suzanne Ostens teater tillgång till scen, marknadsföring och ateljéer efter den 1 juli.
   – Ett samarbetsavtal måste tecknas och det är villkorat från min sida, säger Fredriksson till TT.
   – Villkoret är att Stadsteatern inte får nedskurna anslag från staten.


En garanti som staten inte ger. Vilket säger något om vilken skör tråd Unga Klaras framtid hänger på.


 


LÄS MER
Nummers artikel om Kulturrådets Unga Klara-utredning

Gert Lundstedt

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare