Jerôme Marchand och Sara Jane Medley utsätts för ett utdraget övergrepp av det fina folket i Gaîté Suédoise av Jo Strømgren. Foto: Markus Gårder
Recensioner [2014-01-26]

Uppror och upprörda känslor

THE EMPEROR

Exposition and the body
Koreografi: Örjan Andersson
Musik: Ludwig van Beethovens 5:e pianokonsert
Scenografi: Sutoda
Ljus: Sutoda
Kostym: Nina Sandström
Dirigent: David Björkman
Pianosolist: Terés Löf
Dansare: Solopar: Mariko Kida & Kristóf Várnagy samt Sarah-Jane Brodbeck, Jeannette Diaz-Barboza, Mia Hjelte, Daria Ivanova, Rena Narumi, Jonna Savioja, Nadja Sellrup, Renáta Simon, Joakim Adeberg, Clyde Emmanuel Archer, Hampus Gauffin, Hokuto Kodama, Anthony Lomuljo, Jens Rosén, Hugo Therkelson, Anton Valdbauer

Gaîté Suédoise
Koreografi: Jo Strømgren
Musik: Jacques Offenbach Gaité Parisienne för orkester, samt suite 1 och 2 ur Cours méthodique för två celli
Scenografi: Jo Strømgren
Ljus: Jo Strømgren
Kostym: Bregje van Balen
Dirigent: David Björkman
Celloduo: Tamara Bohlin & Frida Fredrikke Waaler Waervågen
Dansare: Ett par: Sarah Jane Medley & Jerôme Marchand samt Marianna Barabás, Sarah Fontaine, Katarzyna Kucharska, Irina Laurenova, Jordan Elizabeth Long, Ylva McCormac, Moe Nieda, Desislava Stoeva, Mayumi Yamaguchi, Gunnlaugur Egilsson, Nikolaus Fotiadis, Claes Lindbom, Aleksander Nikolaev, Aleksandar Maksic, Preston McBain, Joakim Stephenson, Jörgen Stövind, Hampus Westin, Calum Lowden
Länk: Kungliga Operan


RECENSION/DANS. Kungliga Baletten inleder det nya året med urpremiärer av två av Nordens ledande koreografer. Lena Andrén har sett Exposition and the body av Örjan Andersson och Gaîté Suédoise av Jo Strømgren på Kungliga Operan.

I Exposition and the body fortsätter Örjan Andersson sitt utforskande av den dramatiska perioden runt 1800. Kopplingen mellan Werther (2013) och det nya verket är så stark att duetten som fyller hela andra satsen av Ludwig van Beethovens Kejsarkonsert kunde ha hetat Werthers dröm. Koreografin som tolkas inlevelsefullt av Mariko Kida och Kristóf Várnagy präglas av en innerlig kärleksfullhet som får sin återklang i pianisten Terés Löfs lyriska tolkning.

Det finns en påtaglig samstämmighet mellan dirigenten David Björkman och Andersson, vilket bidrar till att första och tredje satserna blir distinkt åtskilda, trots att Beethoven i båda är på sitt mest krigiska humör. Genom ett ytterst associationsrikt rörelseinnehåll lyckas Andersson i första satsen väcka tankar om upprorets mekanik och i den tredje satsen om dess oundvikliga utplaning till vardag. Scenografin av kollektivet Sutoda förtydligar på ett diskret men effektivt sätt de emotionella underströmmarna i koreografi och musik.

I Gaîté Suédoise lägger sig Jo Strømgren i bakhåll för publiken som därför inte hinner ta på skyddsglasögonen utan tvingas se verkligheten i vitögat. Verket inleds med en grupp finklädda människors flamsande med varandra och diverse kungaporträtt, hela tiden uppassade av ett tjänarpar. Det är komiskt men till slut undrar jag lite besviket om detta är allt Strømgren har att säga om det svenska nöjeslivet. Just då bryts flamset av en innerlig duett mellan de båda tjänarna. En duett som visualiserar verklighetens komplexa kärleksrelation, långt borta från det blankfernissade veckotidningsglam som pågår runt omkring dem.

Det är när duetten genomförts som Strømgren slungar verkligheten rakt i ansiktet på publiken. Kvinnan befinner sig plötsligt mitt i en utdragen övergreppsscen enligt det numera för alla (utom vissa domare) välkända scenariot överlägsna män kontra underlägsen kvinna. Också mannen förnedras om än på ett mindre explicit sätt. Sarah Jane Medleys och Jerôme Marchands tolkning av de förnedrade människornas försök att lappa ihop varandra (kanske inte för första gången) står i skarp kontrast till den avslutande scenen där de finklädda lismar för den kungliga överheten.

I The Emperor förenas dans på hög nivå med ett berörande och upprörande innehåll som får mig att tänka på såväl politiska konvulsioner i omvärlden som strykjärnsnollning och märkliga våldtäktsdomar.

Lena Andrén

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (5 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare