Urkul KnasfaustDen som gillar ett genmanipulerat kulturarv ska se Moments Faust, tycker Cecilia Djurberg. FR V: Mathias Olsson; Isabell Sollman; Pontus Stenshäll och Eva Rexed
Recensioner [2007-10-03]

Urkul Knasfaust

Faust av J W von Goethe i bearbetning av regissörerna
Scen: Moment:teater
Ort: Stockholm
Regi: Andreas Boonstra & Pontus Stenshäll
Scenografi: Åsa Berglund Cowburn
Medverkande: Andreas Boonstra, Pontus Stenshäll, Isabell Sollman, Eva Rexed, Mathias Olsson samt musikerna: Simon Steensland, ERik Stenberg, Martin Stenberg
Länk: moment:teater


Goethes Faust är ingen lätt nöt att knäcka, särskilt inte om man som Moment:teater företar sig att sätta upp båda delarna. "De höll tydligen på i över 16 timmar i Berlin" får vi veta och kan lättat pusta ut efter dryga tre. För någon Urfaust är det knappast tal om här, men urkul är det.

De är i de stora klassikerna som Moments estetik funkar bäst. Den råa men lekfulla hanteringen av ett världsdramatiskt mastodontverk som Faust blir både intressant och underhållande när man, som här, inte bara placerar pjäsen i nutiden, utan dessutom håller kvar hela konceptet i det faktiska spelrummet i Gubbängen.


Skådespelarna smälter ihop med sina roller och betonar att det här är teaterlek som handlar mycket om teater. För regin svarar denna gång moments båda hovregissörer, Pontus Stenshäll och Andreas Boonstra. De har dessutom gett sig själva varsin huvudroll. Stenshäll i långhårig gummimask vill, liksom doktor Faust, bli yngre och slipper så småningom masken. Boonstra spelar den sluge Mefisto som arrangerar den berömda pakten efter en vadslagning med Mathias Olssons blasé Gud och är nöjd över att man som regissör får välja den snyggaste scenkostymen åt sig själv. Så han tog en stilig svart svid och lät den löjliga pudelkostymen synligt hänga kvar på sin krok.
   Men skådespelarna Mathias Olsson och Eva Rexed slapp inte undan förnedringsdräkterna. I scenen ”Häxköket” blir de den kulörta 80-talsstylade häxans (Isabell Sollman) gosedjursassistenter i fluffiga nallekostymer.


På den här anarkistiska nivån hålls spelet och allra roligast har nog de som kan sin Faust och hänger med i dessa svindlande utflykter till och från Viktor Rydbergs höglyriska manusöversättning.
   De många knepiga förutsättningarna, som Goethes alla önskemål om eldsvådor, löser man med list. Och att miniatyrfiguren Homunculus blir en fingerdocka med olika ansikten är ett självklart grepp som betonar gruppens sinne för humor, liksom flera andra sköna uppdateringar. En favorit är när Fausts granne Wagner (Mathias Olsson) glider in med en stödkrage runt nacken och en stänkare i näven, precis som Ingvar Hirdwalls rollfigur i Beckfilmerna, och utmanar doktor Faust i lyrikbattle. Men det är inte enbart tokiga upptåg, för som alltid flätar Moment in flera tydliga politiska statements.


Den som uppskattar när kulturarvet genmanipuleras skoningslöst måste verkligen se denna ”Knasfaust” i Gubbängen. Föredrar man å andra sidan litterär och tillrättalagd scenkonst utfärdas en varning.

Cecilia Djurberg

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (2 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1