Föreställningen är en samproduktion mellan Norrbottensteatern och Riks gästspel. I ensemblen återfinns fem av Norrbottensteaterns skådespelare. Bland dem finns Rolf Hedberg som står för den musikaliska bearbetningen.
Pjäsen är en musikteaterversion av Verdis opera Rigoletto, men fokus har här flyttats från Rigoletto till dottern Gilda, från italienskt 1500-tal till västerländsk nutid.
Rigoletto bygger på Irena Kraus manus Rigolettos dotter som i sin tur bygger på den pjäs av Victor Hugo, Kungen roar sig, som också Verdis opera har som grund. Regissören Henrik Dahl, som tidigare regisserat Blod på kattens hals, på Teater Tribunalen står för nyskrivna sångtexter.
Rigoletto och hans dotter Gilda är flyktingar på jakt efter mänsklig värdighet och ekonomisk trygghet. Rigoletto tar anställning som gycklare på Hertigens nattklubb och stänger in Gilda av rädsla för att förlora henne. Trots detta förälskar sig Rigolettos arbetsgivare Hertigen i henne och hon besvarar förälskelsen. Rigoletto kan inte acceptera det och bestämmer sig för att Hertigen måste dö.
Efter premiären i Östersund turnerar Rigolettos dotter Sverige runt. Våren 2004 återvänder den till produktionsorten Luleå och Norrbotten.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Recensioner
- Metropolis, Kulturhuset Stadsteatern
-
Född ond, Brunnsgatan Fyra
-
Skuggland, Dramaten
-
Ronja Rövardotter, Kulturhuset Stadsteatern
-
Tartuffe, Göteborgs stadsteater
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...