Utan hjärta under koftanIwar Wiklander, Cecilia Forss och Carsten Bjørnlund i Nikolaj Cederholms pjäs Män som blir en smula irriterade i sällskap med kvinnor på Uppsala stadsteater.
Recensioner [2011-02-24]

Utan hjärta under koftan

Män som blir en smula irriterade i sällskap med kvinnor av Nikolaj Cederholm
Scen: Uppsala stadsteater
Ort: Uppsala
Regi: Nikolaj Cederholm
Scenografi: Fridjon Rafnsson
Ljus: Mats Öhlin
Kostym: Fridjon Rafnsson
Mask: Johanna Rönnbäck
Medverkande: Carsten Bjørnlund, Anna Carlsson, Cecilia Forss, Tobias Hjelm, Åsa Forsblad Morisse, Aksel Morisse, Iwar Wiklander
Översättning: Annika Silkeberg
Länk: Uppsala stadsteater


RECENSION/TEATER. Det bidde bara en kofta. Nikolaj Cederholms pjäs Män som blir en smula irriterade i sällskap med kvinnor är en slarvig teaterskiss gjord utan hjärta, tycker Nummers Astrid Claeson efter att ha sett hans egen uppsättning på Uppsala stadsteater.

En farfar vid namn Alex Andersson (Iwar Wiklander) har fått ett hemligt meddelande av sitt barnbarn. Han måste ”kliva in” i det dataspel som hon har spelat och leta reda på en Karl Horland (Carsten Bjørnlund) som ska få meddelandet.


Väl inne i spelet möter han ett gäng karaktärer: machomän, en karriärkvinna och en knullmaskin till kvinna. De visar sig sedan alla egentligen vara några helt andra där bakom skärmen, föga förvånande.
   Men Alex är en sympatisk äldre herre som inte riktigt förstår sig på varken dataspelets teknik eller att i spelet är ingen vad den synes vara.


När Karl Horland väl är funnen visar han sig vara en rätt osympatisk dansk (som i och för sig inget hellre vill än att bli svensk för att få ”slänga en pastellfärgad cardigan över axlarna” och tala med empatisk röst) och föreställningen mynnar ut i en thriller: vad är det för meddelande och vem har egentligen rätt att få det?


Pjäsen Män som blir en smula irriterade i sällskap med kvinnor skulle ha kunnat bli ett intressant inlägg i den gamla debatten om skapandet av kön, genus och identitet.
   Men den lyckas inte debattera varken det eller den spelverklighet som är mångas parallella verklighet i dag – en fascinerande värld som med rätta ska ta plats också på en teaterscen. I stället blir det en slarvig teaterskiss som inte verkar kunna bestämma sig för varken bu eller bä, hit eller dit.


Nikolaj Cederholm, som står för manus och regi, är kanske mest känd från den legendariska Köpenhamnsbaserade teatergruppen Dr Dantes Aveny. I Uppsala kommer han troligen inte att bli legendarisk efter denna för teatern specialskrivna pjäs. Det är helt enkelt inte bra teater, inte ens dålig teater gjord med hjärta.
   Det bidde bara en pastellfärgad cardigan som inte säger något om sin ägare och som gör att även skådespelarna – som ingen skugga ska falla över i övrigt – blir lika intetsägande som vilken cardigansnubbe med empatisk röst som helst.

Astrid Claeson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare