Nyheter [2000-11-24]

Utanförskap och segregation i pjäsen Dom

GÖTEBORG. När han satte upp pjäsen Kode om nazistmordet där visiterades publiken av säkerhetsvakter.
Så blir det inte nu. Men att Jasenko Selimovics nya pjäs är politiskt sprängstoff är helt klart.
    – Utanförskap är den svåraste frågan som ligger framför oss i Sverige, Jasenko Selimovics i en TT-intervju.

Jasenko Selimovic är teaterchef i Göteborg och har fredag 24 november premiär med pjäsen Dom på Stora Teatern. Den har kopplats ihop med brandkatastrofen på Hisingen för två år sedan då 63 ungdomar omkom, men Selimovic värjer sig.
    – Pjäsen är inte en dokumentär om brandrättegången. Men den är en möjlig förklaring, en möjlig bakgrundshistoria till en sådan katastrof, säger han.
    Jasenko Selimovic, med bakgrund som skådespelare och regissör i Bosnien, ger sig ännu en gång i kast med brännande frågor i det svenska samhället. För några år sedan var det pjäsen Kode som väckte starka känslor. Den handlade om mordet på den 14-årige John Hron som i augusti 1995 dödades av nazister vid en sjö i Kode norr om Göteborg.
    Dom – med valfritt uttal – är knappast mindre kontroversiell. I den göteborgska verkligheten lever femton personer vars öden vävs samman under tre dygn.

    – Det är en slags Short Cuts-historia med korta scener ur olika människors vardag. Den utspelar sig i förorten och inne i stan. Pjäsens personer lever i samma stad fast de vet inte om det. Under texten löper ett tema: Utanförskap – segregation – isolering – aggressivitet.

Cecilia Djurberg

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare