Utrensning utan utsvävningDuktiga skådespelare men en uppsättning utan större dramatiska utsvävningar. Sophia Karlsson och Janina Berman i Åbo Svenska Teaters/Wasa Teaters/Riksteaterns Utrensning av Sofi Oksanen. Foto: Jan Ericsson
Recensioner [2011-03-22]

Utrensning utan utsvävning

Utrensning av Sofi Oksanen
Scen: Sagateatern, Riksteatern
Ort: Turné
Regi: Peter Snickars
Scenografi: Maria Antman
Kostym: Maria Antman
Medverkande: Jonas Bergqvist, Janina Berman, Lasse Fagerström, Gogo Idman, Sophia Karlsson, Rebecca Viitala, Bror Österlund
Övrigt: Uppsättningen är en samproduktion mellan Åbo Svenska Teater, Wasa Teater och Riksteatern.
Länk: Riksteatern


RECENSION/TEATER. Upptakten lovar nerv, spänning och fantasifulla sceniska lösningar i Åbo Svenska Teaters, Wasa Teaters och Riksteaterns uppsättning av Sofi Oksanens Utrensning. Men Nummers Elin Axelsson önskar sig mer än en historia berättas från A till Ö.

Öppningsscenen är en klockren scenisk käftsmäll. En påtänd rysk slugger (Jonas Bergqvist) pumpar frustande adrenalin med hjälp av allt hetsigare armhävningar, i bakgrunden ett avlägset discodunk och skrattande röster i ett angränsande rum. En äldre man (Lasse Fagerström) sitter med en bukett röda rosor och tittar avmätt på en grovkorning porrfilm som projiceras på scenens vita tygstycke.


Det är en upptakt som lovar nerv, spänning och fantasifulla sceniska lösningar. En scen som, i likhet med Sofi Oksanens urstarka berättelse (som ursprungligen var en pjäs innan den blev hyllad bok), utspelas på en mängd olika plan samtidigt.
   Men där Oksanen väver en intrikat bild av 1900-talets Estland genom att skickligt röra sig mellan årtiondena, bjuder Åbo Svenska Teaters, Wasa Teaters och Riksteaterns gemensamma uppsättning av Utrensning – med undantag för ett och annat guldkorn som öppningsscenen – inte på några större dramatiska utsvävningar.


Här handlar det först och främst om att berätta en historia från A till Ö; en sorts naiv tilltro till att Oksanens berättelse är sig själv nog. Ljussättning som stämningsskapande element utnyttjas exempelvis endast i ett fåtal scener och scenografen Maria Antmans estniska huskuliss – timmerväggar med rinnande röd färg och söndertrasad socialistpropaganda – är onödigt statisk i sin fokusering på huvudpersonens Aliide Truus kommunistiska förflutna.


Skådespelarna är alla duktiga, inte minst Janina Berman ger en lyhörd hudlöshet till den åldrande Aliide Truus utsatthet, men det hettar aldrig riktigt till i samspelet på scenen. Jag saknar Oksanens språkliga sprängkraft, en spänstighet i dialogen. Och jag saknar Oksanens drömska anslag. Eero Paalanens dova cellotoner är ett välkommet inslag men det hade behövts mer.


Ingen historia berättar sig själv. Inte ens en så stark historia som Sofi Oksanens. I Peter Snickars regi blir denna fantastiskt mångbottnade berättelse om förtryck och förtryckare inte mycket mer än en dussinthriller. Spännande, visst, men knappast minnesvärd.

Elin Axelsson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (1 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare