När jag talar med Susanne Berggren i slutet av oktober läser hon en kort text för mig. Texten beskriver hur viktig rörelsen är för den personliga utvecklingen redan i fosterstadiet. Men rörelser kan också hjälpa människor att förstå varandra bättre. Susanne berättar hur hon först bad gymnasieelever att med ord beskriva situationen ”vakna plötsligt”, sedan fick tre av eleverna utföra handlingen. När eleverna hörde och såg de olika tolkningarna av ”vakna plötsligt” förstod de hur svårt det är att verkligen veta vad någon menar.
– Eleverna började tänka vidare om andra missförstånd. Har man förstått principen behöver man inte bli arg för då har man fått verktyg att lösa problem.
Och det är så Susanne använder rörelsen/dansen, som ett verktyg för att tydliggöra hur svårtolkad den mänskliga kommunikationen egentligen är.
Från installation till föreställning
Processen som lett fram till SOND: Föreställning 1 inleddes när Susanne och Mikael Stavöstrand fick bidrag från Bildkonstnärsnämnden till en installation på temat teknologi-rörelse. När tidpunkten för installationen blev framflyttad och de fick möjlighet att göra en traditionell föreställning på Moderna Dansteatern var det naturligt för Susanne och hennes samarbetspartner att låta projektet utvecklas åt det hållet.
– Föreställningen är ett fullföljande av ursprungstanken, det ligger ju också i konceptets natur att överföra det i de tillfällen som ges. Poängen är att vi fortfarande håller på med samma projekt oavsett konstnärlig form.
Den förändrade formen har inneburit att samspelet mellan teknologi och rörelse har ägt rum i arbetet med föreställningen. Susanne har videofilmat dansarna och sedan låtit dem fortsätta att arbeta utifrån det filmade materialet. Genom att använda sig av videon som förmedlande länk har hon kunnat frigöra sig från ordens tvångströja och nått de nivåer i medvetandet som inte är bundna av språket..
Utforskande av den sceniska dansen
Susanne valde att ägna sig åt installationer och performance när hon gick ut Balettakademien i mitten av nittiotalet. Men när hon nu bestämt sig för att göra en traditionell föreställning med scen och publik känns det helt riktigt.
– Jag behöver inte göra uppror och jag vill inte bryta med scenkonsten, men jag har hittat ett nytt förhållningssätt till rörelse. Och ett sätt att hitta nya vägar är att skapa tillfälle och se vad som händer.
Även Anna Koch vill utforska vad den sceniska dansen är, därför har hon valt att ge sin föreställning Alisanom 1 underrubriken Manifest and test, reduce or seduce.
– Undertiteln handlar om att laborera med tankar om scenkonsten. Vad sker när man träder in i det laddade rummet, vilka är förväntningarna? Det egna utforskandet. Att förföra, publiken och sig själv. Och att ta bort.
Eftersom hon uppfattar det som sker på scenen som en spegling av det som sker i samhället blir frågeställningarna samtidigt ett sätt att utforska samtiden.
Rörelsebegåvad genom minne
När jag bad Anna beskriva föreställningen berättade hon att hon använde sig av en rörelsebegåvad person, Carina Norée. Anna kallar Carina rörelsebegåvad eftersom hon inte har någon dansarutbildning. Däremot tycks Carina ha ett perfekt minne för rörelse, en motsvarighet till musikerns gehör.
– Jag sa till henne att nu skall du minnas alla danser du har kommit i kontakt med. Det blev en lista på tjugo stycken, och hon kunde dansa allihop.
Mötet med Carina väckte frågor om vad det som kallas dans egentligen är. Men också frågor om hur minnet fungerar och det i sin tur förde vidare till ett annat område som intresserar Anna.
– Hur bearbetar minnet upplevelsen? Även om man talar om att associera fritt är det aldrig ett fritt associerande eftersom det styrs av logiska system.
Ett surrealistiskt landskap
Även för Anna är föreställningen på Moderna Dansteatern ett nytt steg i hennes skapande. Hon har tidigare endast ägnat sig åt solon, men nu arbetar hon med tre personer.
– Jag ser till deras personligheter, deras dynamiska egenskaper och deras känslighet. Men föreställningen får sin estetiska prägel genom mig.
Hon beskriver sin stil som skulptural och bildmässig och föreställningen som ett surrealistiskt landskap, ett landskap med överraskningar som man kan besöka från den sjunde november.