Nyheter [2000-11-10]

Våldsam filmfest

Den är i fyrfärg och den luktar nytt, men att bläddra i Stockholm filmfestivals programkatalog är inte rakt av någon munter läsning.

Film ska kanske skildra världen, men är det verkligen så här illa ställt med världen i dag? Förbluffande många av festivalens 160 filmer skildrar knarkarhistorier, gruppvåldtäkter, mord och misär. Är dagens unga regissörer så desillusionerade eller har de bara insett att bästa vägen till en finansiärs hjärta är via våldet?

Svenskt skräckexempel
Ett svenskt skräckexempel på detta är Martin Munthes debutfilm Hjärta av sten, som har världspremiär på festivalen. Stolt presenteras Reidar Jönsson, forna filmkonsulent på Svenska Filminstitutet, som filmens bidragsgivare redan i filmens maffiga förtexter. Följer gör sedan en fruktansvärd historia om ryska maffiametoder i Stockholms undre värld. Ett pinsamt manus med andefattig dialog och ett helt nystan av lösa trådar som aldrig sys ihop, men en film full av skruvmejslar i öronen, revolverfajter och blodiga skottskador.
   Att en ung wanna-be som Therese Grankvist från gruppen Drömhus gör sin debut i en film av det här slaget är kanske inte så förvånande, men att erkända skådespelare som Michael Nyqvist, Allan Svensson och Brasse Brännström ställer upp på ett sånt här manus är snudd på upprörande. Och Reidar Jönsson, med sina amerikanska läsglasögon – hur tänkte han? ”Åh, vilket bra våldsmanus utan någon som helst poäng eller begripligt budskap. Det måste jag satsa tre statliga miljoner på.”

Ljuspunkter från teatervärlden
Men visst – det finns förstås ljuspunkter (mindre våldsamma sådana) bland festivalfilmerna även denna gång. Brittiske teaterregissören Stephen Daldry bidrar till exempel med Billy Elliot om den elvaårige arbetarsonen Billy som byter boxhandskarna mot balettskor och rent bokstavligen steppar in på flickornas arena.
   Referenser till teatern har också den amerikanske debutanten John Swanbecks The big Kahuna som bygger på Roger Rueffs pjäs Hospitality Suite. Kevin Spacey, Danny DeVito och Peter Facinelli bidrar med fina skådespelarinsatser i denna film om livet som försäljare.
   Ingen har väl heller missat att Lauren Bacall är festivalens hedersgäst. Med sig har hon en rad 40- och 50-talsrullar, som hon själv valt ur sin karriär.

Svenska relationer och asiatisk kampsport
Bland de svenska filmerna kan den som ännu inte har sett Liv Ullmans Trolösa eller Ljuset håller mig sällskap – Carl-Gustaf Nykvists film om sin pappa filmfotografen Sven Nykvist – passa på.
    I avdelningen Asian Images är Ang Lees nya film Crouching Tiger, Hidden Dragon en fantasifull saga som absolut bör ses. Visst, den handlar om kampsport och krigskonst, men här bjuder filmen också på riktig dramatik, starka kvinnokaraktärer, vackra bilder och en hisnande koreografisk uppvisning.

Anna Magnusson

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare