I Teater Sesams Dr. Jekyll och Mr. Hyde är dockorna överkroppar i full storlek, iförda Anna Sefves välarbetade dräkter i 1800-talssnitt. Foto: Teater Sesam
Recensioner [2012-11-21]

Våldsamt dubbelliv i skuggorna

Dr. Jekyll och Mr. Hyde
Scen: Teater Sesam
Ort: Göteborg
Manus och regi: Nasrin Barati
Originaltext: Robert Louis Stevenson
Scenografi: Nasrin Barati, Per-Anders Karlsson, Arthur Ragnarsson
Dockskapare: Nasrin Barati, Arthur Ragnarsson, Per-Anders Karlsson
Skulptör: Arthur Ragnarsson
Kostym: Anna Sefve
Ljusdesign: Nasrin Barati och Fredrik Glahns
Ljustekniker: Fredrik Glahns
Kompositör: Jonas Franke-Blom
Video: Andreas Johansson
Skådespelare: Annan Enberg, Magnus Hjelm, Lisa Johansson
Sång och berättare: Christoffer Johansson
Länk: Teater Sesam


RECENSION/TEATER. Teater Sesam i Göteborg gör Dr. Jekyll och Mr. Hyde med traditionella dockor och avancerad multimediateknik. Lis Hellström Sveningson ser en våldsföreställning som vill vara mer aktuell än den rår med.

Teater Sesam i Göteborg firar i år 25-årsjubileum. Och det är ingen trött fri grupp. Jubileet firas med att pröva musklerna i en omfattande ny produktion, Dr. Jekyll och Mr. Hyde utifrån Robert Louis Stevenson 1880-talsroman. Jekyll och Hyde är ett etablerat begrepp för dubbelliv, eller åtminstone motstridiga sidor i personligheten. I sin bearbetning är Nasrin Barati på jakt efter hur ondska och våld gör sig gällande i människan. Ambitionen är att slå en båge från de mörka gränderna i 1800-talets London till vår egen tid, men det är ett långskott som inte riktigt når i mål.

På Sesam har skuggspelet med åren utvecklats till multimediateknik. Nasrin Barati tycker om att blanda formerna, dockspelet är sällan allenarådande i produktionerna, även om de har en avgörande roll. Här är dockorna överkroppar i full storlek, iförda Anna Sefves välarbetade dräkter i 1800-talssnitt. De karaktärsfyllda ansiktena på herrarna Jekyll och Hyde, liksom vännen och advokaten, hushållerskan och andra inblandade, kompletteras av följsamt röstarbete. De tre skådespelarna Anna Enberg, Magnus Hjelm och Lisa Johansson för dockorna med säker elegans. Den fria armen lånas till dockan och blir en viktig del i rörelsemönstret hos samtliga.

De korta scenerna med dockorna, som för historien framåt, omges av ett avancerat bildspel runt väggarna. Bland sekvenserna finns Christoffer Johanssons berättande och läsningar, som en annan dimension av Jekyll. Men här finns även Hydes våldsattacker som stiliserade siluetter och kusliga miljöer, där ingen vet vad som döljer sig i skuggorna. Londons dimma sveper in scenen i ett töcken och Jonas Franke-Blom håller samman historien med suggestiv musik. Så långt är det en hederlig, traditionell historia inslagen i modern, teknisk förpackning.

Men mitt i allt dyker tre ungdomar med luvtröjor upp. Det blir våld och slagsmål, filmat med mobil. En övertydlig pekpinne som försvinner lika plötsligt som den dök upp. Återknytningen i slutet blir än mera pålagd. Det hade räckt med den effektiva övergången från skuggspelsbilderna till youtubeklippen från dagens våld. Ungdomspubliken är inte sen att själv se sambanden, bara den får en chans. Kanske vill de unga också diskutera vad Jekylls mixtrande i labbet har för motsvarighet i det verkliga våldet idag.

Lis Hellström Sveningson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (2 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare