I går var jag på premiären av Hamlet på Stockholms stadsteater. Efteråt stod Benny Fredriksson och chefen för reseföretaget Kulturella resor, Sten Bengtsson, på plats ute i foajén och delade ut goodie bags till alla i publiken.
Påsen innehöll pins som det stod ”To be or not to be en Kulturresor-kund” på, tablettaskar med texten ”När kulturen suger, ta en tablett från Kulturresor” och plåster med Yorricks dödskalle tecknad på plasten. Men mest glad blev jag ändå för serietidningen Hamlet – den sista resan.
Nej, så var det förstås inte, men däremot ungefär så på premiären av Bamse – världens elakaste björn på Intima teatern i Stockholm tidigare i dag. För vad kan gifta sig bättre med en privatteateruppsättning än en populär serietidning och en populär barnklubb hos ett mediekänt reseföretag? Och så måste det förstås få vara eftersom privatteatern till hundra procent lever på biljettintäkter och ibland då också sponsring. Så bygger privatteatrarna också i högre utsträckning sina barnteateruppsättningar på kända referenser som tv-serier, filmer eller tecknande serier till skillnad från den statligt finansierade teatern som kan kosta på sig att beställa ett okänt nyskrivet manus eller bygga det på en smal barnbok, inget konstigt i det.
Så kommer det sig också att personal från ett känt reseföretag står och delar ut goodie bags till premiärpubliken med bamseplåster och bamseschampo och att Bamse utanför entrén får i uppgift att krama Lottie Knutsson extra hårt när hon dyker upp på röda mattan. Och Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth skulle få ståpäls.
Valåret går mot sitt slut. På måndag morgon vet vi vilken regering vi vaknar upp till. På Nummer avrundade vi vår snart nio månader långa valvaka i går med enkäten Så blev det med kulturen som valfråga. För dig handlar det om att raskt bestämma dig nu: Goodie bag, bara ett program eller gott och blandat i handen när du går på teatern, det är smakfrågan.