Välkryddat påskalammLammet (Gustav Lundkvist) gör allt för att inte bli middag åt Vargen (Mirja Breitholtz). Foto: Martin Skoog
Recensioner [2010-04-07]

Välkryddat påskalamm

Ett lamm till middag av Roger Westberg efter en bok av Steve Smallman
Scen: Boulevardteatern
Ort: Stockholm
Regi: Roger Westberg
Scenografi: och kostym: Mats Nilsson
Ljus: Ove Samsioe
Medverkande: Mirja Breitholtz och Gustav Lundkvist
Länk: Boulevardteatern


recension/barnteater. Nej, sagan om vargen som äter grönsakssoppa och blir kompis med sin påtänkta middag lammet är inte ett bidrag till den pågående vargdebatten i Sverige, inser Ylva Lagercrantz som har sett scenisk vänskap mellan ont och gott.

Kokt lamm i dillsås, currydoftande lammstek, lammstek med honung och balsamvinägersås med rostade rotfrukter, lammrostbiff med vitlökssmör…


Det finns onekligen många goda lammrecept – och många goda lamm. Mer sällsynt är det att träffa på en god varg. Men det är precis vad som händer i musikteaterföreställningen Ett lamm till middag som är baserad på den engelske författaren Steve Smallmans söta bok The Lamb Who Came For Dinner.
   Här får vi träffa det lilla lammet som försöker få den stora stygga vargen att se honom som en kompis istället för middag.


I Roger Westbergs regi och dramatisering blir allt lagom läskigt för de små. Visst viner den kalla vinden om husknuten och visst försöker vargen göra allt för att få ner det frusna lammet, som plötsligt står där utanför hans dörr och vill komma in, ner i grytan. Men fokus ligger på vänskapen som sakta växer mellan de två.


Musiken signerad Jörgen Aggeklint med inslag av såväl ryska balalajkor (”hicksången”) som ylande vargar (”Skogsäventyr”) gör också sitt till för att krydda Westbergs anrättning, liksom inslagen av skuggteater. Mindre fantasieggande är vargens gubbklädsel (murrig slipover och bruna brallor), men kanske är det för att inte skrämma de minsta som vargpälsen och huggtänderna hängs av redan ute i hallen.


Scenerna spretar lite och de musikaliska inslagen är väl lite si och så när det gäller synkroniseringen av riktiga instrument och inspelade, men Mirja Breitholtz (vargen)  och Gustav Lundkvists (lammet) spelglädje är det inget fel på. Och vad passar bättre än ett lamm som sluter fred med sin förövare så här i påskatider. Med tanke på att lammet religionshistoriskt står för just räddning och befrielse.

Ylva Lagercrantz

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (2 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare