Recensioner [2006-03-16]

Valkyrian på Kungliga operan

RUMSLIG REFLEKTION/OPERA. I Kungliga Operans aktuella uppsättning av Richard Wagners Valkyrian har Bente Lykke Möller skapat ett intimt rum som transformerar ner dramat om Valkyrian Brynhilde till en mänsklig nivå.

I de intima rummen – ett kök, ett biljardrum och en hall – kan regissören Staffan Valdemar Holm arbeta med en finstilt personregi eftersom rummet fungerar som en förstärkare av detaljer som skulle ha försvunnit om de ägt rum på en större yta. Rummet fokuserar också de spänningar som dirigenten Gregor Bühl mästerligt frigör i sin tolkning av operan vilket ger dramats höjdpunkter en närmast andlös spänning.
   Rummet fångar också upp de strålande sångarnas energi och låter dem – trots en vardaglig klädsel – få en resning som låter ana deras karaktärers inneboende kraft. Det är endast i det inre rummet man kan vara svag utan att bli patetisk, som Wotan (Terje Stenswold) när han ligger hopkrupen på biljardbordet med huvudet i Brünhildes (Katarina Dalayman) knä. Det intima rummet gör Sieglindes (Nina Stemme) ofrivilliga instängdhet plågsamt påtaglig. I en annan scenografi skulle denna Valkyria ha varit en lysande föreställning tack vare sina sångliga och musikaliska kvalitéer, men den skulle ha saknat den mänsklighet som gör uppsättningen unik.

Lena Andrén

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare