Vardagen som cirkusI Cirkus Cirkörs föreställning Trippa Trappa tvillingpappa gör Inger Jungehall, Linda Petersson och Martin Zetterlund cirkuskonster i köket som den akrobatiska lilla familj de är. Foto: Tobias Fisher
Recensioner [2008-01-22]

Vardagen som cirkus

Trippa Trappa tvillingpappa av Cirkus Cirkör
Scen: Viksjö Teater i Järfälla
Ort: Stockholm
Idé, regi och medverkande: Inger Jungehall, Linda Petersson och Martin Zetterlund
Manus- och registöd: Joel Lindh
Scenografi: Lars Unger
Scenografistöd: Jan Carlberg
Kostym: Linda Örn
Musik: Magnus Zetterlund
Ljus och teknik: Erik Gullberg
Producent: Tove Asplind
Länk: Cirkus Cirkör


RECENSION/BARNTEATER. Trapetskonster i vardagsrummet och akrobatik i köket. Men när Cirkus Cirkör bjuder på barnkalas hos Trippa, Trappa och deras pappa blir det trots allt ståhej för präktigt och platt.

Cirkus Cirkör c/o Järfälla är ett samarbete mellan Cirkus Cirkör och Järfälla Kultur. Några cirkörare har mer eller mindre flyttat in i kommunen och spritt cirkus till Järfällabarnen i form av idrottsundervisning och cirkusträning på skolor och fritids.
   Utöver den pedagogiska delen har projektet fått ett konstnärligt resultat – en föreställning för barn mellan fem och tio år. Ett smart sätt att lära känna sin publik, och göra publiken hemmatrygg med skådespelarna. Barnen i salongen klappar gärna takten och engagerar sig starkt i barnteaterklassiska spring-i-dörrar-situationer: ”Där! Bakom dig! Titta bakom dig!”.


Den tecknade interiören med Villa Villerkulla-känsla och tvillingarnas Pippi Långstrump-liknande kläder pekar mot en värld där barnen regerar. Trippa och Trappa (akrobaterna och cirkusartisterna Inger Jungehall och Linda Petersson) håller på att gå i taket – bokstavligen – över att de fyller åtta år i dag och så har deras lunsigt förvirrade pappa (akrobaten och stuntmannen Martin Zetterlund) glömt bort födelsedagen. Men allt löser sig givetvis till det bästa.


Det finns visserligen några mörkare stråk i historien. Den ensamstående pappan verkar sakna den frånvarande mamman så mycket att han fantasipussas med golvmoppen. Det antyds att Trippa och Trappa kläms mellan å ena sidan de begränsande tvillingrollerna och å andra sidan de polariserade syskonrollerna.
   Men överlag är det färgglatt, stunsigt och lättsmält. Det bygger på rytm och tajming snarare än spel och gestaltning, och den enfaldigt glada musiken tar bitvis över och gör de medverkande till platta rörliga gubbar mot den tecknade bakgrunden.


Och varför måste pappan vara så tafflig, stolpig och sluddrig? Jag antar att hans utvecklingskurva utgör en tacksam dramatisk ursäkt för att peppra en timme full med akrobatiska konster. För han går från att vara en pappa som är full av lek men lite generad inför sina barn (drar gärna en rivig tandkrämsblues på luftgitarren bara de inte ser på) till att inse att de bästa födelsedagspresenterna inte är nya cyklar utan att han stannar hemma och leker med tvillingarna på deras vilda villkor.
   Men med mindre praktiskt handfast skoj och mer konstnärligt flummeri hade det här barnkalaset blivit roligare.

Maina Arvas

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (1 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1