Fördjupning [2001-01-10]

Vårens hippa premiärer i Malmö

Pella Ström är informations- och försäljningschef på Malmö Dramatiska Teater. Sedan i början av hösten har vårens repertoar varit fastlagd och Pella har haft fullt upp med att informera pressen om vad det är som händer på teatern eftersom ingen riktigt vet om de kommer att finnas kvar - det är en fråga om ekonomi - och politik.

   – Ja, det har varit rörigt eller är borde jag väl säga. Men det är inget vi kan sitta och fundera över under vårt dagliga arbete, berättar Pella sittandes under en av de enorma takkronor som förgyller de vackra arbetslokalerna.
   Huset är gammalt och här har det vankats teater sedan farfars tid. Malmö Dramatiska Teater arbetar alltid med frilansande regissörer och scenografer vilket innebär ett ständigt pusslande för att få skådespelare, regissörer, scenografer och andra inblandade att befinna sig på samma plats under samma tid utan att det krockar med andra uppdrag.
   – Som presskontakt har det varit mycket prat om ekonomi och scenernas framtid istället för att marknadsföra kommande uppsättningar, ler Pella lamt.   

En skotsk-rysk Short Cuts
Men vårens repertoar står fast och bjuder på fem föreställningar av skiftande slag varav två är nypremiärer.
   – Först ut den 26 januari är Kosmonautens sista hälsning till kvinnan han en gång älskade i det forna Sovjetunionen av skotten David Greig, säger Pella. Den kan betecknas som ett slags Short cuts där olika, till en början skilda händelser, vävs samman till en helhet.
   Två kosmonauter åker runt, runt i en omloppsbana och har ingen som helst kontakt med jorden, och under den ständiga resans gång fantiserar de om vad som händer med de människor de en gång kände på jorden.
   – En svart komedi skulle jag nog kalla den.
   Skandinavienpremiär på Intiman den 26 januari. För regin svarar Olof Lindqvist.

Skönhetens pris á la Oscar Wilde
Dorian Greys porträtt går upp 2 februari på Hipp och bygger på Oscar Wildes roman. Dramatiseringen är gjord av Johanna Garpe som tidigare verkat som operaregissör och satt upp föreställningar på bland annat Kungliga Operan, GöteborgsOperan och Malmö Musikteater.
   – Man kan väl säga att den unge Dorian ger sin själ för att få behålla skönheten, skrattar Pella.
   Dorian låter sig avporträtteras av målaren Basil och inser att han med tiden kommer att åldras och förlora sin ungdoms skönhet. Och han är en grym kille som spelar ett elakt spel med människor i sin närhet.
   – Kanske kan man säga att sensmoralen är något så aktuellt som skönhetens pris, menar Pella och syftar på dagens skönhetshets och operationer.
   Som Dorian Gray ser vi Johan Widerberg och föremålet för hans heta känslor spelas av Johanna Sällström – båda med liten erfarenhet av teaterscenen men desto större namn på våra svenska biografer.

Nypremiärerna
I mars är det dags för en nypremiär av Repet med manus av Patrick Hamilton och i bearbetning av Klas Abrahamsson
   – Jag tror att manuset skrevs av Hamilton någon gång på 20-talet och detta filmatiserades så småningom av Alfred Hitchcock med James Stewart i huvudrollen.
   – Vi kände för en thriller och när Klas hade arbetat med manuset så befann vi oss i nutid och hemma hos en av de två yuppiekillar kring vilka historien kretsar.
   Repet är en makaber historia där en nära vän mördas av de två huvudrollsinnehavarna för att sedan läggas i en kista som står mitt i det rum där handlingen utspelas under en pågående fest. Något för de som känner för en rysare lagom till den gryende våren, månne? Nypremiären äger rum på Intiman 2 mars.
   Det sista barnet av den holländska författarinnan Pauline Mol är även den en nypremiär och spelas på Intiman med start 31 mars. Föreställningen vänder sig främst till barn- och ungdom från tio år och uppåt.
   – Vi kommer även att ge lördagsföreställningar för de föräldrar med barn som vill komma eller andra vuxna som är nyfikna på föreställningen, säger Pella och nämner att föreställningen kretsar kring fyra barn och deras jakt på ett ägg som man måste äga för att få ett existensberättigande i det samhälle som utspelar sig på scen.
   – Hjältedåd måste utföras och barnen funderar kring om man inte själv kan kasta i ett annat barn i en sjö för att sedan rädda det från en säker död. Det måste ju räknas som en hjältehandling, refererar Pella och menar att stycket tar upp saker som utanförskap och tillhörighet.

Göthes Temperance
Sist ut av vårens premiärer är Staffan Göthes Temperance som har premiär på Hipp 20 april.
   – Egentligen är detta den femte delen i en serie men vi har inte visat de tidigare, berättar Pella men menar också att det inte är nödvändigt att ha sett de tidigare eftersom serien utgörs av fristående delar.
   Huvudrollen spelas av Allan Svensson som gestaltar den världsvane fotbollsstjärnan Björn Cervieng som återkommer till sin barndoms håla. Med en del erfarenheter i bagaget tänker han naturligtvis inte stanna men – kanske vill ödet annorlunda?

Pauline Bengtsson

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare