Det är ingen skam att tala om pengar, lönsamhet och vinst. I alla fall inte om man är ansvarig för en av Paris femtio privatteatrar, där det idkas en kulturell verksamhet baserad på företagsekonomi, snarare än statliga bidrag. Därför är det inte heller förvånande att säkra medel tillgrips för att locka publik : välkända skådespelare med namn inom film- och TV-branschen, eller varför inte politiker, som förre borgmästaren i Lyon, Michel Noir, eller finanskungen Bernard Tapie. Säsongens stora namn är Daniel Auteuil och hans inte mindre berömda fru Marianne Denicourt, båda lysande och glamorösa i Théâtre Antoines succé ”La Chambre bleue” efter en roman av Arthur Schnitzler. Även urvalet för uppsättningarna på privatteatrarna är garanterat riskfritt: komediklassiker av Sacha Guitry – tre pjäser under februari månad – , eller en enstaka tung pjäs med goda referenser : Marguerite Duras ”’ L’amante anglaise” – den engelska älskarinnan – som är en publiksuccé sedan flera månader redan. Utöver dessa är annars tendensen för vintersäsongens privata salonger överlag intima kärleksdramer: parförhållandets glädje- och sorgeämnen där minnen, svartsjuka och passion som alltid utgör en lönsam källa för den dramatiska spänningen.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Recensioner
- Metropolis, Kulturhuset Stadsteatern
-
Född ond, Brunnsgatan Fyra
-
Skuggland, Dramaten
-
Ronja Rövardotter, Kulturhuset Stadsteatern
-
Tartuffe, Göteborgs stadsteater
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...