Ihopkurad och med ett underfundigt leende på läpparna sitter han klart nöjd i en överdimensionerad soffa på hjul och tar emot pressen på stora scenen – bara för att även vi ska ”få känna hur det är att vara där”.
Placerade framför tv-apparater får vi sedan ta del av repertoaren som visar sig vara en vild blandning av säkra kort som Cullbergbalettens Brus, klassiska Svansjön tolkad av koreografen Sasha Pepelyaev och gästspel av Tysklands storhet Sasha Waltz såväl som svenska vildhjärnor i form av sju kvinnliga huskoreografer vilka bjuder på både rock och musikal. Desutom Helena Franzén som lovar dans på temat skräck och annat osynligt, delvis inspirerad av Hitchcocks Psycho.
Huskoreografer i källaren
Huskoreograferna, som alla är unga kvinnor, heter Malin Elgán, Malin Hellkvist Sellén, Emelie Jonsson, Rani Nair, Carmen Olsson, Anna Vnuk och Lisa Östberg. Tillsammans delar de på ett dragit kontor nere i Dansens hus källare där de är placerade att spinna fram nya och spännande koreografier. Kenneth Kvarnström har gett fria tyglar utan riktlinjer.
Nytt för i vår är också att Panacea-festivalen under Mårten Spångbergs ledning tas emot av Kvarnströms generösa famn. Den 18 – 20 mars anfaller den med det nyaste inom europeisk dans.
Inleder säsongen gör världsberömda Örjan Andersson Dance Company med Worms kvintett som har urpremiär den 24 januari på Blå Lådan.