När Mattias Andersson sätter upp Flotten, Hemmet, Sandlådan 2014 projiceras filmavsnitt ur föreställningar, repetitioner och premiärfest på fondväggen. På bild: Disa Östrand samt Marian Gräns i fonden. Foto: Ola Kjelbye
Recensioner [2014-09-08]

Vemodiga minnen av gruppteatern

Flotten, Hemmet, Sandlådan 2014 av Mattias Andersson, Kent Andersson och Bengt Bratt
Scen: Göteborgs stadsteater
Ort: Göteborg
Regi: Mattias Andersson
Scenografi och kostym: Ulla Kassius
Ljus: Charlie Åström
Kompositör/ljuddesign: Anna Sóley Tryggvadóttir
Ljud: Jesper Lindell
Filmprojektioner: Fredrik Egerstrand
Mask: Mara Agato
Dramaturg: Sisela Lindblom
I rollerna: Carina Boberg, Eric Ericson, Fredrik Evers, Sven-Åke Gustavsson, Henric Holmberg, Mia Höglund-Melin, Carina M Johansson, Lisa Lindgren, David Rangborg, Kjell Wilhelmsen, Disa Östrand samt Inger Hultén
Statister: Mohamed Al-zayadi, Michael Fradkin, Didrik Fransson, Mia Saarinen, Christian Hagberg, Mirella Hetekivi, Amina Hocine, Emilia Lambro, Kevin Vega, Joshua Sjöö, Emelie Solano
Länk: Göteborgs stadsteater

 


RECENSION/TEATER. Mattias Andersson skapar med Flotten, Hemmet, Sandlådan 2014 ett ekorum av en tid som flytt. På Göteborgs stadsteater ser Lis Hellström Sveningson minnesbilder som har svårt att nå vidare.

Trilogin, Flotten, Hemmet och Sandlådan på Göteborgs stadsteater åren 1967-68 blev ett av genombrotten för gruppteatern. Kollektivet gjorde teatern pådrivande i samhället då och där. Kent Andersson skrev texten till Flotten, för Hemmet och Sandlådan var Bengt Bratt hans medförfattare.

Mattias Andersson, Backa teaters konstnärliga ledare, ägnar sig åt sceniska undersökningar av vår tid. När han nu på Götaplatsen vänder blicken mot själva teatern använder han trilogin som ekorum och skriver samman dem med sin egen version av 2014. Vad var det som gjorde teatern så angelägen då? Hur står det till idag?

Och nog ekar det från förr. Ulla Kassius scenografi röjer undan nästan allt på Stadsteaterns stora scen. Ett parkettgolv ger avstamp i föregångarna. Detaljer i kostymerna blinkar också ditåt. De elva skådespelarna sitter inledningsvis vid ett enkelt långbord med sina manuspärmar. Scenvis prövar de sig fram.

Det blir en form av dubbelexponering – vid premiären till och med trippel, med många från uruppsättningarna i salongen. På fondväggen projiceras filmavsnitt ur föreställningar, repetitioner och premiärfest. Ursprungstexterna blandas även med publikreaktioner. Mattias Andersson har låtit intervjua människor som såg – eller avstod från – originaluppsättningarna. Påverkan nådde ända in i enskilda äktenskap.

Första akten ägnas åt Flotten. Efter paus tar Hemmet vid, med ensemblen iförda blå plasttossor. 2014 års teater tassar försiktigt. I ett långt filmavsnitt håller Mats Johansson, dåvarande teaterchefen, ett tal och framhåller att teater är mer än den enskilda föreställningen. Hela huset skapade avtryck i tiden.

Mattias Anderssons förtydligar genom att låta Inger Hultén, sömmerska på Göteborgs stadsteater under 40 år, träda in i rollen som sig själv och avlägga ett otvunget och insiktsfullt vittnesmål.

Det är en scen som lättar upp en kväll av vemod. Solidaritetens röda boll ser så liten ut på den ödsliga scenen. Vad hände med all kraft som teatern utvecklade den gången? Flotten for med fem knop framåt. Främlingen som flyter upp påminner om hur långsamt det går idag.

Mattias Anderssons undersökningar brukar avsätta uppfordrande spår, ge energi åt vårt nu. Jag tycker om hans intressant hopfogade minnesbilder, men de har svårt att nå vidare. Sandlådan blir bara en kort, hotande ungdomsrevolt med hink och spade. Mattias Andersson får fortsätta sin egen väg.

Lis Hellström Sveningson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (6 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare