Nyheter [2002-01-14]

Vi frågar Jonas Eriksson

som gör pjäsen Hundarna av Quentin Tarantinos kultfilm Reservoir Dogs med premiär på Unga Folkteatern i Göteborg 26 januari (se tidigare notis i NR.NU).

Hur gör man teater av en film vars dramaturgiska uppbyggnad är lika oförutsedd för tittarna som snökaos för politikerna i Stockholm?
– Man struntar helt enkelt i att göra scenerna rums- och tidsmässigt icke-kronologiska.

Du har utgått från Quentin Tarantinos originalmanus när du gjort din teaterversion. Det innebär att flera scener som inte finns med i filmen finns i föreställningen. Här förekommer exempelvis personerna Vit och Orange mer frekvent. Du har valt att fokusera handlingen på dem. Varför?
– Deras relation är intressant i en för övrigt oerhörd kall och hotfull miljö. När den rubbas brakar allt ihop.

Hur trogen har du varit Quentin Tarantino i ditt arbete?
– Jag har varit hård och valt att tona ner honom. För mig finns det något annat som är intressant att berätta med hans manus. Jag vill inte att det ska bli film på teater.

Bearbetning och manus har Jonas Eriksson gjort i samarbete med Anna Berg.

Ylva Lagercrantz

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare