Nyheter [2005-11-29]

Vibration uppstår när Polen möter Norrland

En vibration uppstår i rummet när levande dans möter levande musik. För dans är musik, enligt koreografen Susanne Jaresand. På torsdag och lördag dansar polska Poznanbaletten till Symfoniorkestern vid Norrlandsoperan i Umeå.

För två år sedan nästan kastades en helafton med Poznanbaletten i knäna på Norrlandsoperan i Umeå.
   – Sedan dess har vi letat efter en möjlighet att presentera Poznan här igen, säger Åsa Söderberg, projektledare för Norrlandsoperans treåriga satsning Scen för dans.
Parallellt har också ett undersökande samarbete pågått inom Norrlandsoperans väggar där orkester och dans nosar på varandra. Vid samma tid i fjol hade koreografen Susanne Jaresand premiär för Skymningen. Nu står hon för en av de tre koreografier som presenteras i det polsk-svenska samarbetet En face som också är kvällens enda urpremiär. Susanne Jaresand utgår i sitt arbete från att rörelse är musik och har här skapat sin koreografi utifrån Ingvar Lidholms Riter.
   – I mötet mellan orkestern och dansarna uppstår något i dansarnas kroppar, en vibration, säger Susanne Jaresand.

Besegra döden
Först ut i helaftonen är Barocco av den polske koreografen Jacek Przybylowicz som använder Bachmusik uppblandad med samtida element. Verk nummer två heter It is already dusk (Juz sie zmierzcha) och är koreograferat av Poznanbalettens konstnärliga ledare Ewa Wychichowska. Stycket framförs till musik av Gorecki men har en tydlig svensk inspiration, Bergmans Det sjunde inseglet. När skymningen kommer tänker man på döden:
   – Min fråga är om vi kan besegra döden, säger Ewa Wychichowska.
   Barocco och It is already dusk finns sedan tidigare men får nu premiär tillsammans med levande musik. Dirigenten Andrea Quinn kommer senast från New York City Ballet och har stor vana vid att dirigera till klassisk balett men upplever en större frihet för musiken när den möter den moderna dansen. Som dirigent får hon nu förhålla sig till de inspelningar dansarna repeterat till och inte komma med alltför stora överraskningar.
   – Dansarnas muskler är fininställda på de inspelade versionerna, säger hon.
   Det är måndag morgon och repetitioner med dansare och orkester börjar först på tisdag. På torsdag är det premiär. Men än finns tid för finjusteringar. Lite drygt tre dygn.

Jenny Aschenbrenner

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare