Maffig mardrömsvigselHär ser ni kungen i Kärrtorp. Mia Benson regerar i Nils Polettis och Turteaterns uppsättning av Vigseln av Witold Gombrowicz. Foto: Jonas Jörneberg
Recensioner [2008-10-21]

Maffig mardrömsvigsel

Vigseln av Witold Gombrowicz
Scen: Turteatern
Ort: Stockholm
Regi: Nils Poletti
Scenografi: Anne Hellandsjö
Ljus: Markus Granqvist
Kostym: Siri Carlheim Gyllensköld
Mask: Linda Sandberg
Medverkande: Mia Benson, Carina Ehrenholm, Jesper Feldt, Erik Holmström, Py Huss Wallin, Hannes Meidal, Sally Palmquist Procopé, Janne Tavares
Översättning: Anders Bodegård
Länk: Turteatern


RECENSION/TEATER. Det är en maffig ceremoni Nils Poletti förrättar på Turteatern. Ska man framhålla något ur denna lyckat helhetsgreppade uppsättning av Witold Gombrowicz Vigseln är det Mia Bensons och Hannes Meidals spel.

En lätt dimma verkar vila över både salong och scen. Över bruna tagelsäckar, taggtråd, mörker. Det är disigt, dunkelt och murrigt, och hörs det inte till och med ett oroväckande droppande ljud från ett bakre hörn?
   Det lyckade med den här uppsättningen – det fullödiga helhetsgreppet som också kramar hårt om alla detaljer – slår en redan från första scenen. Den dystopiska plats där vi får se Witold Gombrowicz absurda berättelse utspela sig frammanas med alla medel på full styrka: regi, spel, kostym, scenografi, ljus, mask och musikalisk inramning, med en sorgsen trumpet spelad av en mystisk svartglittrig fluga som ödslig prick över i:et.


Den nya ledningen på Turteatern spänner musklerna med vilja och visioner: tar man sig bara an det ordentligt behöver man inte rädas det stora och svåra. Inte ens en polsk världsgigant som hotade dem som talar om honom på fel sätt (tråkigt och förståndigt) med ”ett grymt straff: jag dör i munnen på dem, och mitt lik fyller deras gap”.
   Publiken behöver inte heller vara rädd för en komplex text, det bara att dyka in bland demonerna. För ensemblen är visst lika förundrad över pjäsens vansinniga vändningar och växlingar som du.


Och nog finns det lik här, men döda är de inte. Helt mardrömslogiskt är det knyckiga zombies som befolkar scenen när soldaten (Mia Benson regerar i sin roll!) kommer hem efter kriget till föräldrarna (Hannes Meidal briljerar med sin inre gubbe) och den före detta fästmön (skamlösa zombieprinsessan Py Huss Wallin). Där han hamnar i den outgrundliga intrig av bröllopsbestyr, relationstrassel, moralfrågor, maktkamp och språkfilosofi som till slut gör honom till dödsgalen diktator.


Det finns longörer, och visst uppstår en viss mättnad efter tre timmars extra allt vad gäller konstlat spel. Men när det är bra går så många varv mellan verklighet och lek att jag till slut tappar koll på vad och vilka som egentligen är det verkligt konstiga och absurda här: karaktärerena och pjäsen, de på scenen som spelar teater, eller jag i min tillvaro?
   Som sagt, ett hårt grepp även om små detaljer. Som publikens hjärnor.

Maina Arvas

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (2 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1