Triangeldrama. Rikard Wolff spelar Léas (Lena Endres) forne älskare och Hamadi Khemiri hennes nye i Colettes Chéri med premiär på Dramaten 1 december. Foto: Anna Hedelius
Nyheter [2012-08-21]

Vikingateater och störande gäddor

STOCKHOLM. Drottning Kristina och grisen Benny är några av rollfigurerna på Dramatens scener under höstsäsongen, som bjuder på både klassiker, experiment och urpremiärer.

Jenny Silverhjelms son Valter blåser i SVT:s uppställda mikrofon under Dramatens höstsamling i Marmorfoajén och Tomas Alfredson har svårt att hålla sig för skratt. Den lille pojken är förstås ett utmärkt exempel på just det Alfredsons pjäs tar sitt avstamp ur. Tillsammans med John Ajvide Lindqvist och några barn skriver han Ett informellt samtal om den nuvarande situationen med premiär på Lilla scenen den 8 november.
– Pjäsen handlar om diskrepansen mellan ett rikt utvecklat känsloliv och ett outvecklat språk, förklarar han. Det började med att jag i smyg spelade in när barnen pratade på dagis.


Valter testar ljudet.

 

Hur Sara Stridsberg i sin tur, har gått till väga då hon skrev höstens första urpremiär, Dissekering av ett snöfall, blir på höstsamlingen inte helt klart, men inspiration fick hon i alla fall av parhästen från Valerie Jean Solanas ska bli president i Amerika och Medealand, nämligen Ingela Olsson, som också spelar titelrollen.
– Kristina väcker så mycket nyfikenhet med sin oresonlighet och sitt livsprojekt att kortsluta den världsordning som utesluter kvinnor ur livet, förklarar Olsson.

Med hjälp av Den goda människan från Sezuan vill Eva Dahlman undersöka samtidens konsumtionssamhälle och allas vår skuld i det genom att placera Bertolt Brechts pjäs i en jeansfabrik.
– Jag trampar varje dag på barns händer genom att köpa jeans för 700 kronor i stället för 7000. Folk sorterar sopor och känner sig goda, men människor i tredje världen går under för att vi ska kunna sopsortera, säger hon.
– Europa stod i brand då Brecht skrev sin pjäs, fortsätter Lo Kauppi, som spelar huvudrollen, den goda människan Shen Te. I dag brinner inte Europa, men det här systemet vi har valt, det system som ökar inkomstklyftorna och slår ut folk, det gör mig rädd. Det är ett system som gör att jag börjar fixa försäkringar och bara se till mig själv.

Lena Endre, som spelade Shen Te i Thorsten Flincks uppsättning av Den goda människan 1998, kliver i höst in i rollen som Léa i Colettes Chéri, som utspelar sig i 20-talets Paris. Regissör Jenny Andreasson, som bland annat låg bakom Dramatenframgången Slott i Sverige av Françoise Sagan, fascineras av Colette, det tidiga 1900-talets skandalförfattare.
– Hon började skriva romaner som 20-åring, men de snoddes av hennes man, som hon sedan lämnade. Efter att ha visat ena bröstet på Moulin Rouge blev hon så småningom både uppburen författarinna och affärskvinna.
Pjäsen är ett triangeldrama och Lena Endre flankeras av Hamadi Khemiri och Rikard Wolff. Premiär 1 december.

Årets familjeföreställning Titta livet! med premiär 19 oktober på Elverket är en salig Barbro Lindgren-röra där Sparvel, Max, grisen Benny och Loranga möts i samma rum. Regissör Ellen Lamm utlovar en hejdlöst rolig och en smula allvarlig föreställning som inkluderar ett gäng störande gäddor. Lucas Svensson står för manus.

På Unga Dramaten spelas också Madame Bovary, Tina Rahel Völckers bearbetning av Gustav Flauberts, på sin tid skandalartade, men nu, klassiska roman. På Elverket uteblir skandalerna – i stället handlar uppsättningen om längtan efter något större och efter att få älska med vem man vill när man vill, intygar ensemblen.

Projektet Satans Strindberg fortsätter på Lejonkulan, nu med Nils Poletti som regissör. Den fredlöse – en fornnordisk saga är Strindbergpjäsen som inte har spelats på Dramaten sedan urpremiären 1871.
– Vikingateater när den är som bäst, utlovar Poletti.


Nils Poletti gillar det snabba formatet. – Om det blir dåligt är det ändå snart slut. Blir det bra kan man förlänga. 

 

Konstnärsduon Lundahl & Seitl utmanar institutionskonventionerna med sitt verk Proscenium, som är en vandring i Dramatens skrymslen och i besökarens inre.
– Med hjälp av teknologi har vi tagit fasta på att det skapas ett inre rum i den betraktare som ser en föreställning. Det är det virtuella rummet vi försöker guida in i, förklarar Christer Lundahl.
Sex personer åt gången kan delta i verket, som har premiär den 2 november.

Den misslyckade konsumenten är rubriken på en samtalskväll i Dramaten&:s och Sveriges radios regi. På Dramaten& gör också Charlotte Engelkes sin alldeles egensinniga tolkning av Fröken Julie tillsammans med Andreas Rothlin Svensson.

Hela Dramatenprogrammet hittar du här.


Charlotte Engelkes gör Fröken Julie – the musical.
Text/foto: Anna Hedelius

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare